Flere ture til Østrig og Italien på Forsiden

Østrig - Italien 2005

Turen havde været planlagt lang tid i forvejen, men alligevel fik vi store betænkeligheder over hvor vi skulle køre hen. 1 til 2 uger før vi skulle af sted, var der enorme oversvømmelser i Mellemeuropa. Netop Tyrol var nogle af de områder der var særligt hårdt ramt. Vandet ville jo nok være væk, inden vi kom derned, men hvad med alle de ødelagte veje vi havde set på TV. Flere af de vejspærringer der var aktuelle for os, blev dog ophævet lige inden vi tog hjemmefra, så vi tog chancen og besluttede os for, at forsøge at følge den oprindelige plan.

Lørdag 3/9, Camping Seepark, Kirchheim

Vi starter hjemmefra kl. 7.10. På trods af et perfekt vejr at køre i, ryger vi alligevel i kø tre gange. Klokken bliver næsten 20, inden vi ankommer til Camping Seepark, ved Krichheim. Her er der et areal uden for pladsen, hvor vi kan overnatte til en lavere pris. Det er muligt at køre herind hele natten igennem, hvis ellers der er plads. Vi kommer af med 14€, som inkluderer adgang til fri bad.  688 km.

Søndag 4/9, Aktiv Camping Prutz

Vi følger A7 til bunden af Tyskland, og videre over Fernpass. Vi ender på campingpladsen i Prutz, som ligger godt for enden af Kaunertal. De sanitære forhold på denne plads, er næsten hotelagtige. Vi får dog også lov at betale 25€, for den del af pladsen vi har lagt os på.  535 km.

Mandag 5/9, Kaunertal

Vejret ser ud til at være perfekt, til en oplevelsestur.  Vi følger vores plan, med en tur ind i Kaunertal. Vejen er en betalingsvej, hvor vi må slippe 19 €. Det bliver en ganske køn tur, der ender oppe ved gletscheren i 2750 m.o.h. Vi fortsætter til fods, op til Dreiländerblick, der ligger 3160 m.o.h. Her oppe er der udsigt til Bernina i Schweiz. Ortlermasivet i Italien, Ötztaler Alperne og Silvretta i Østrig. På turen tilbage gennem Kaunertal, har vi god udsigt over Gepatsch Stausee. Den skulle være Europas højeste opdæmmede sø. Jeg mener at have set billeder af den, hvor den var mørkeblå, men på trods af høj sol og klar himmel, er den helt grå. Vi gætter på, om det kan have forbindelse med de voldsomme regnskyl.  79 km.

Gepatsch Stausee

Gletscheren i Kaunertal

Tirsdag  6/9, Camping Kiefernhain

Vi fortsætter den videre rute over Rechenpass. Det er en meget køn rejserute, og desuden kan man komme til Italien uden vignetten til  Østrigs motorveje. Man skal kun lige undgå motorvejen fra Imst til Landeck. Vi er lidt spændte på at passere Pfunds, som var et at de sidste steder i Østrig, hvor der var vejspærring efter oversvømmelsen. Vi kan køre igennem, men sporene er tydelige. Der er ødelagte huse og biler med mudder på. Vejen gennem byen, går et sted langs en bjergvæg, her kan vi se indtørret mudder på klippevæggen, adskillige meter over vores hoveder. Vi ankommer til Camping Kiefernhain i Prad am Stilfserjock, og indtager den samme plads med bjergudsigt, som vi var på i 2001. Der er en del træer rundt på campingpladsen, som jo er rart hvis der er for varmt, men det stjæler så også bjergudsigten. Overnatningsprisen, 21€ uden el.  68 km.

Onsdag 7/9, Stelviopasset.

Denne dag ville vi have et gensyn med Stelviopasset. Se evt. turbeskrivelsen fra 2001 til Sydtyrol. Ved Gomagoi har der været et kæmpe stenskred. Det er stort set hele bjergsiden, der har været i skred ud over vejen. Tilfældigvis er man ved at bygge en tunnel på den anden side af floden, som vejen senere skal omlægges til. Siden de kraftige regnskyl og faktisk indtil i dag, har der kun været åben for trafik et par gange om dagen. Det har været muligt at standse arbejdet, og lede trafikken gennem den ufærdige tunnel. Den gamle vej når dog lige at blive klar igen til vi kommer.

Sidste gang vi kørte vejen, lavede vi det til en rundtur over Umbrailpass ind i Schweiz. Denne gang kører vi turen helt til Bormio, og returnerer samme vej tilbage. På turen fra nordsiden, op i passet 2760 m.o.h er landskabet meget barskt og uden vegation. Turen på sydsiden ned mod Bormio, er langt kønnere med grønne landskaber. Vi finder et sted lige efter pashøjden, hvor der var ideelt at holde ind for en spisepause. Sjældent har vi kunnet finde sådan et sted at holde pause, med udsigt til vandfald, grønne bjerge og dale.  96 km.

Vejen mod Stelvio på nordsiden - og sydsiden

Torsdag 8/9, Camping Gilfenklamm

Vi flytter til Camping Gilfenklamm, Gasteig ved Vipiteno. En lille enkel og billig plads, men de sanitære forhold er fine alligevel. Der er mange træer på pladsen, men vi finder en lysning med udsigt til mange bjergtoppe. 12,9€ med el.  150 km.

Fredag 9/9, Gilfenklamm

Dagen starter med regn og skyer, men det vejr kan passende bruges til en tur til det nærliggende Gilfenklamm. Det er altid spændende at opleve disse kløfter, hvor vandet har arbejdet sig ned gennem bjerget. Denne er dog knap så fantastisk, som dem vi har oplevet i Østrig og Schweiz. Lidt uden for campingpladsen går der en sti fra, så vi kan gå der til, uden at bruge vejen. Efter tre timer var vi tilbage på campingpladsen igen.

Lørdag 10/9

Overskyet, vi kører op i Pflerschtal, hvor der skulle være fem vandfald. Vi finder dog ikke dem alle, da vi vender om på grund af regn.  37 km.

Søndag 11/9, Camping Marhof, Drobollach

Det var vores plan med at bo ved Vipiteno, at vi ville gå turen op på Weishorn ved Penserjoch. Da det regner igen i dag opgiver vi det, og håber på bedre vejr i Kärnten. Vi kører til Camping Marhof, Drobollach ved Faaker See. Campingarealet virker dejligt grønt og åbent, med udsigt til bjerge hele vejen rundt.  Den er ideel for sådan nogen som os, der ikke behøver at ligge ned til nogen sø, eller har brug for en masse underholdning. Der er hvad vi har brug for, fine sanitetsforhold og en gunstig pris. 13,2 € uden el. Det er et stadig fungerende landbrug, hvor der er anlagt en campingplads. Det er sikkert også en bedre forretning at have os boende, frem for at bruge det til græsningsareal for køerne.  243 km.

Mandag 12/9, Pyramidenkogel

Vi kører ad en udsigtsrute mellem Velden og Klagenfurt. Vejen går over St. Egyden og Köttmannsdorf, og har mange fine udsigter til Karawanken Alperne undervejs. Fra Klagenfurt følger vi sydsiden af Wörthersee, hvor vi laver en afstikker til Pyramidenkogel. Det skulle være et godt udsigtsted, og vi havde planlagt at holde picnic her. Det viser sig dog, at udsigten fra jorden er helt dækket af træer. Man er nødt til at komme op i tårnet, mod at betale 5 € , for at få udsigt. Vi kører tilbage til søen og finder en enkelt rasteplads, hvor vi kan holde vores pause. Det havde været bedre, hvis vi havde kørt turen modsat. Der var nemlig nogle flotte udsigtspladser, på den første del af turen.  93 km.

Tirsdag 13/9, Goldeck

Dagens tur går op på Goldeck. Vi følger Karniche Dolomitenstrasse til St. Stefan, og herfra vejen op over Windische Höhe. Inden vi når frem til Goldeck panoramavejen, kører vi ad en smal og spændende vej, gennem landsbyen Ried. Fremme ved p. pladsen, 1895 m.o.h er der en overkommelig gåtur op på Goldecktoppen 2142 m.o.h. Der er to ruter derop, så vi får en rundtur ud af det også. Oppe på toppen er der en fantastisk udsigt over Spittal lige neden for, og ellers over Millstättersee,  og Drautal i begge retninger. Nordpå er der vid udsigt op i dalen mod Gmünd, og ellers som altid, med bjergtoppe som kulisse.  137 km.

Onsdag 14/9, Villacher Alpenstrasse

Vi vælger at køre ad Villacher Alpenstrasse, der byder på fantastiske udsigter undervejs. Vejen der udgår vest for Villach, ender efter 16 km. i 1732 m.o.h. Der er i alt 4 p. pladser, med rigtig gode udsigter. Den første giver det totale overblik over Villach og omegn. De to næste giver fine udsigter til bjergene i Slovenien og Italien. Ved vejs ende, har man fuldkommen udsigt tilbage mod øst. Den rækker hen over søerne, dalene, bjergene og byerne, med Klagenfurt som noget af det der ligger længst væk. Fra den sidste p. plads, er det muligt at gå det sidste stykke op på Dobratsch 2167 m.o.h. Det opgiver vi dog. Der var tåget det meste af formiddagen, og da det skulle tage to timer at gå derop, synes vi det bliver for sent.  54 km.

Villach og omegn

Torsdag 15/9, Campingplatz Bauer Keller

Vi starter på hjemturen. Vi er blevet grundigt trætte af overnatninger på rastepladser langs motorvejene, og vil derfor bruge tre dage på hjemturen. Vi regner da med at kunne komme ind på campingpladser i så god tid, at det ikke går op i transport det hele. Efter at have passeret Ingolstadt på A9, kører vi af ved afkørsel 57, og kommer til Campingplatz Bauer Keller ved Greding. Campingplads er nu så meget sagt. Det er et areal hvor man kan ankomme hele natten igennem, og så betale inde i hotellet dagen efter. Det koster kun 8 €, men der er dog mulighed for både at få strøm, og at komme i bad. Vi ligger nok kun 100 m fra motorvejen, så larmen har vi stadig. Arealet ligger dog så højt, at vi ikke kan se trafikken, og hvor vi er, kommer der trods alt kun dem der vil overnatte. Da vi ankommer allerede kl. 16, får vi tid til at gå ind til Greding. Byen har en meget gammel bydel, med mure og tårne omkring fra det 15/16 århundrede.  434 km.

Fredag 16/9, Freizeit – Camp Nordheide

Vi fortsætter af den østlige rute over Halle og Magdeburg. Det er da muligt, at trafikken ikke er så voldsom denne vej, men hvor er landskaberne dog kedelige. Vi overnatter på Freizeit – Camp Nordheide, der ligger ved Garlsdorf, afkørsel 40 fra A7. Her kan man kun ankomme indtil kl. 22.  638 km.

Lørdag 17/9, Hjemme igen

De sidste 361 km. er efterhånden rutinekørsel, som der ikke er meget at fortælle om.

Vi var også i Kärnten i 1992, og da var vi på to ture der især kan anbefales:

Malta Hochalm Strasse. En meget naturskøn vej, der ender ved Kölnbreinsperre. En opdæmmet sø med kraftværk, og en 200 m høj mur.

Nockalmstrasse. Igen flot natur i Nationalpark Nockberge.

Hvis man tilbringer hele sin ferie i Kärnten, vil det nok kunne betale sig at købe et Kärnten Card. Det koster i 2005 32 € pr. voksen for et 2 ugers kort. Det giver gratis adgang til en lang række ting.

De steder der er nævnt her i turbeskrivelsen er: