Sunndalen og Atlanterhavsveien 2020 Årets tur til Norge, var meget præget af Coronasituationen. Der var inden afrejsen lagt op til, at vi kun måtte køre transit gennem Sverige til Norge, uden stop og overnatninger. Vi valgte derfor at køre den korteste vej til grænsen, som går ad vej nr. 165 i Sverige og videre i Norge ad nr. 22 der går via Halden. Når det nu alligevel skulle være en anderledes rute, ville vi prøve helt at undgå de mange bomafgifter man møder på E6. Det lykkedes på en god måde ved at køre op gennem Østerdalen. Vejen var god det meste af tiden, og der var ikke nær så megen trafik, som vi plejer at opleve på E6. Lørdag 1-8. Vi kører til Frederikshavn, og
overnatter på marinaen. Kørt 221 km. Frederikshavn Marina
![]() Hvorfor mon ikke bredden betyder noget?????
Tirsdag 4-8. Vi fortsætter op gennem Østerdalen til vi ender ved E6. Her kører vi sydpå til Oppdal og videre ud ad vej nr 70 i Sunndalen til Gjøra Camping. Det er også en fin lille plads. Kørt 293 km. Gjøra Camping ![]() Elgene var store i år Onsdag 5-8. Det er regnvejr, så vi ligger brak
i dag. ![]() Åmotan Fredag 7-8. Den væsentligste årsag til, at vi er
kørt her til Sunndalen, er et forsøg på at genopleve Aursjøveien hvor vi kørte
i 2004 i gråvejr. Vores håb er, at kunne gentage turen i solskinsvejr. Det ser
ud til at kunne lykkes i dag. Aursjøveien er en fjeldvej på 121 km der går fra
Sunndalsøra til Eidsvåg. De 55 km er bomvej. Denne gang giver det god mening at
køre turen, da vi får mange fine udsigter i det gode vejr. Vejen er let nok at
køre, men meget ujævn og hullet ind i mellem. På et tidspunkt kører vi ind i en
mørk og smal tunnel, hvor der er et skarpt sving inde i mørket. Selvfølgelig
skal vi møde en bil herinde i mørket, men det lykkedes at passere hinanden uden
skrammer, selv om det var svært at se noget. Det er en fin tur generelt, men
det bedste sted er udsigten fra Aurstaupet. Det er en klippe med flere hundrede
meter frit fald, hvis man kommer for tæt på kanten. Men hvis man holder sig i
god afstand fra kanten, er det en vid udsigt man kan finde 400 meter fra vejen.
Hele turen bliver på 157 km. ![]() ![]() ![]() Aursjøveien ![]() Man er ikke kun på vej til en smal og mørk tunnel. Der kommer også et skarpt sving inde i tunnelen. ![]() Aurstaupet ![]() Som om der ikke er spænding nok, er klippen også revnet
Lørdag 8-8. Der er meldt regnvejr, så vi
skynder os at gå ca. 2,5 km fra campingpladsen hen til en rasteplads, hvorfra
der udgår en sti op til Vinnufossen. Det skulle være verdens 5. højeste
fossefald på 865 m faldhøjde. Der er planer om, at bygge verdens længste sherpatrappe op til toppen af fossen. Vinnutrappa ![]() Vinnufossen
Søndag 9-8. Vi flytter til Blåhammer Camping ved Bud. En lille plads der ligger helt ude ved havet med udsigt til klippeskær. Vi nåede også at gå en tur op på det nærliggende udsigtsfjeld Gulberget. Her er der vid udsigt over havet med de mange øer, holme og skær. Gåturen var på 4,6 km retur fra pladsen og det tog ca. 45 min at gå op til toppen. Kørt 122 km. Blåhammer Camping ![]() Udsigterne fra Gulberget
Mandag 10-8. Atlanterhavsveien er anlagt helt
ude i havgabet, syd for Kristianssund, og går fra ø til ø forbundet af en del
broer. Nogle af disse broer er rimelig høje. Vi har kørt strækningen to gange,
i 2004 og 2015. Vi er egentlig blevet lidt skuffet begge gange, for når man ser
luftfotos af vejen, ser det meget mere spændende ud, end det man kan opleve fra
jorden. Det var mest når vi kørte over de høje broer, at man fornemmede
vildskaben. Vi havde dog ikke det store held med vejret, de to gange vi har
været der. I dag er der det flotteste solskinsvejr, så vi prøver vejen i det
lys også. Vi kan selvfølgelig stadig ikke se vejen som man kan fra en flyver,
men da vejret var perfekt og vi havde god tid, kom vi bedre ud i de fleste
kroge på strækningen. Det skulle vise sig at blive alle gode gange tre, for vi
fik en langt større oplevelse af strækningen, sammenlignet med de andre gange.
Kørt 81 km.
Tirsdag 11-8. Der går en fin kyststi forbi
Bud. Den valgte vi at gå i dag. Vi tog den i to etaper, så vi gik fra campingpladsen
ind til Erganfortet. Det blev til 8,18 km retur. Senere tog vi bilen og
parkerede ved fortet, og gik videre ad stien. Det blev til 3,64 km retur. Fine
udsigter undervejs. ![]() Udsigterne fra Erganfortet
Onsdag 12-8. Vejret er fint, så vi tager en
lille gåtur op til Halåssetra ved Eide. Her er der rigtig fin udsigt over
Kvernesfjorden. Der er dog meget modlys, så det havde måske været bedre hvis vi
var gået turen ud på eftermiddagen. Kørt 86 km. ![]() En dejlig morgen på en fin Blåhammer Camping
Torsdag 13-8. Den står på regnvejr, så vi
beslutter at de sidste dage af turen skal vi køre efter vores regnvejrs
strategi. Den går ud på, kun at bruge en halv dag til kørsel, og dermed ind på
nogle flere campingpladser, som vi kan går ture fra. Så er det jo ikke særlig
opfindsomt, at vi igen kører ind på Gjøra Camping. Men det skyldes, at der
længere fremme er varsel om risiko for oversvømmelser og mudderskred på grund
af kraftig regn. Når vi ved hvor slemt det kan gå, skal vi ikke længere. Kørt
149 km. Fredag 14-8. Uvejret er ovre, og erstattet af
det fineste solskinsvejr. Vi fortsætter dog efter regnvejrsstrategien, og den
kan også fint give mening i godt vejr. Vejen fra Gjøra starter ud med ca. 4 km
hvor vejen stiger 9 %. Bilen klarer det fint i 3. gear, men jeg havde hellere
kørt der med en varm motor. Vi fortsætter til Oppdal, og lidt ulogisk kører vi
i retning af Trondheim. Det skyldes at vi med campingvognen hellere vil tage
den større vej nr. 3 ned i Østerdalen, frem for vej 29 over Folldal. Vi drejer
fra ved Alvdal og kører ind på Gjelten Bru Camping. Den ligger fint ved broen over
Folla elven. Det ser ud til at der kunne være turmuligheder herfra, til flere
dages ophold. Vi nøjes dog med at gå en fin tur, ad en sti der er anlagt
direkte fra campingpladsen langs elven. Gjelten Bru Camping var også af den
slags vi gerne vil bo på. En lille plads for kørende campister, hvor
værtskabet er glade for at man kommer. Kørt 157 km. Gjelten Bru Camping ![]() Folla elven
Lørdag 15-8. Vi fortsætter sydpå i Østerdalen til vi når Baskereidfoss og Støa Camping. Den ligger flot ned til Glåma elven. Det er mere en udpræget fastliggerplads. Den ser dog ikke helt så rodet ud, som den slags somme tider kan. Kørt 197 km. ![]() Glåma elven ved Støa Camping
Søndag 16-8. Vi har besluttet, at vi kører ind
på Bråtorp Camping, og tager den sidste overnatning på samme plads som vi var
på, den første nat i Norge. Men denne gang prøver vi at køre ad vej nr. 21,
hele vejen fra Skotterud til Halden. Vi har god tid, og det er også nødvendigt
når man vælger denne rute. Der er mange sving og bratte bakketoppe på vejen.
Den er noget ujævn på den midterste del af strækningen, men ellers er den
generelt fin. Der er mange fine udsyn til en del søer undervejs. Kørt 274 km. Mandag 17-8. Vi skal med færgen kl. 16.45, så
vi har rigelig med tid til at nå til Göteborg. Vi holder en god lang pause ved
fæstningen i Kungälv. Efter en sejltur over et næsten blikstille Kattegat er vi
hjemme ved midnatstid. Kørt 383 km. |