Norge Du kan finde flere ture til Norge på  Forsiden 

Sunndalen og Atlanterhavsveien 2020

Velkommen til eventyret....jo tak for det.


Årets tur til Norge, var meget præget af Coronasituationen. Der var inden afrejsen lagt op til, at vi kun måtte køre transit gennem Sverige til Norge, uden stop og overnatninger. Vi valgte derfor at køre den korteste vej til grænsen, som går ad vej nr. 165 i Sverige og videre i Norge ad nr. 22 der går via Halden. Når det nu alligevel skulle være en anderledes rute, ville vi prøve helt at undgå de mange bomafgifter man møder på E6. Det lykkedes på en god måde ved at køre op gennem Østerdalen. Vejen var god det meste af tiden, og der var ikke nær så megen trafik, som vi plejer at opleve på E6.

Lørdag 1-8. Vi kører til Frederikshavn, og overnatter på marinaen. Kørt 221 km.  Frederikshavn Marina

 
Søndag 2-8. Vi skal med færgen til Göteborg med afgang kl. 11.50. Da klokken er 15.15 er vi klar til at køre i land, og fortsætter mod nord ad E6. Da vi alligevel ikke kan/vil køre til Gjøra som er det planlagte mål på en dag, vælger vi at køre en alternativ rute uden om alle de mange betalingssteder på E6. Efter Munkedal kører vi på vej 165 i retning mod Halden og Norge. Kort efter at have passeret grænsen, kører vi ind på Bråtorp Camping. En lille fin campingplads med nye faciliteter.  Kørt 159 km.  Bråtorp Camping

 
Mandag 3-8. Vi fortsætter ad vej 22, indtil vi får en melding fra navigatoren om, at der er stor forsinkelse forude. Det er tit falsk alarm som vi plejer at ignorere, men denne gang kan vi køre en anden vej uden megen ekstra kørsel, og indhente ca. 20 min. Vi kører ad vej 175, hvor vi på et tidspunkt møder et skilt med max højde 2,9 m. Men det burde ikke være et problem, når campingvognen er 2,55 m, så vi fortsætter. Pludselig efter en bakketop skal vi dreje 90 grader ind i en jernbaneviadukt. Den er alt for smal, til at det kan lade sig gøre. Der er intet nævnt om bredden. Der kommer en lokal kørende ned ad en stejl grusvej, han stopper og fortæller, at vi nok kan vende et stykke oppe af grusvejen. Det prøver vi, og det lykkedes at få vendt, og komme videre ad en anden vej. Vi fortsætter til vi kommer op i Østerdalen, og overnatter på Rena Camping. En stor plads med mange fastliggere. Kørt 320 km.  Rena Camping


Hvorfor mon ikke bredden betyder noget?????

Tirsdag 4-8. Vi fortsætter op gennem Østerdalen til vi ender ved E6. Her kører vi sydpå til Oppdal og videre ud ad vej nr 70 i Sunndalen til Gjøra Camping. Det er også en fin lille plads. Kørt 293 km.  Gjøra Camping


Elgene var store i år

Onsdag 5-8. Det er regnvejr, så vi ligger brak i dag.  

Torsdag 6-8. Om formiddagen er vi ude ved Åmotan. Fossenes rike Det er en kløft hvor elve fra seks dale mødes, men det er kun de tre vi kan se fra det udsigtspunkt hvor vi er gået til. De to elve vi ser kommer ned i høje vandfald. Vi parkerer ved Jenstad ca. 5 km fra campingpladsen. Om eftermiddagen flytter vi til Furu Campingsenter, der ligger lidt før Sunndalsøra. Her får vi udsigter til høje fjeldsider der ligger tæt omkring os. Kørt 31 km. Furu Campingsenter

 


Åmotan

Fredag 7-8. Den væsentligste årsag til, at vi er kørt her til Sunndalen, er et forsøg på at genopleve Aursjøveien hvor vi kørte i 2004 i gråvejr. Vores håb er, at kunne gentage turen i solskinsvejr. Det ser ud til at kunne lykkes i dag. Aursjøveien er en fjeldvej på 121 km der går fra Sunndalsøra til Eidsvåg. De 55 km er bomvej. Denne gang giver det god mening at køre turen, da vi får mange fine udsigter i det gode vejr. Vejen er let nok at køre, men meget ujævn og hullet ind i mellem. På et tidspunkt kører vi ind i en mørk og smal tunnel, hvor der er et skarpt sving inde i mørket. Selvfølgelig skal vi møde en bil herinde i mørket, men det lykkedes at passere hinanden uden skrammer, selv om det var svært at se noget. Det er en fin tur generelt, men det bedste sted er udsigten fra Aurstaupet. Det er en klippe med flere hundrede meter frit fald, hvis man kommer for tæt på kanten. Men hvis man holder sig i god afstand fra kanten, er det en vid udsigt man kan finde 400 meter fra vejen. Hele turen bliver på 157 km.





Aursjøveien


Man er ikke kun på vej til en smal og mørk tunnel. Der kommer også et skarpt sving inde i tunnelen.


Aurstaupet



Som om der ikke er spænding nok, er klippen også revnet

Lørdag 8-8. Der er meldt regnvejr, så vi skynder os at gå ca. 2,5 km fra campingpladsen hen til en rasteplads, hvorfra der udgår en sti op til Vinnufossen. Det skulle være verdens 5. højeste fossefald på 865 m faldhøjde. Der er planer om, at bygge verdens længste sherpatrappe op til toppen af fossen.  Vinnutrappa


Vinnufossen

Søndag 9-8. Vi flytter til Blåhammer Camping ved Bud. En lille plads der ligger helt ude ved havet med udsigt til klippeskær. Vi nåede også at gå en tur op på det nærliggende udsigtsfjeld Gulberget. Her er der vid udsigt over havet med de mange øer, holme og skær. Gåturen var på 4,6 km retur fra pladsen og det tog ca. 45 min at gå op til toppen. Kørt 122 km.  Blåhammer Camping


Udsigterne fra Gulberget

Mandag 10-8. Atlanterhavsveien er anlagt helt ude i havgabet, syd for Kristianssund, og går fra ø til ø forbundet af en del broer. Nogle af disse broer er rimelig høje. Vi har kørt strækningen to gange, i 2004 og 2015. Vi er egentlig blevet lidt skuffet begge gange, for når man ser luftfotos af vejen, ser det meget mere spændende ud, end det man kan opleve fra jorden. Det var mest når vi kørte over de høje broer, at man fornemmede vildskaben. Vi havde dog ikke det store held med vejret, de to gange vi har været der. I dag er der det flotteste solskinsvejr, så vi prøver vejen i det lys også. Vi kan selvfølgelig stadig ikke se vejen som man kan fra en flyver, men da vejret var perfekt og vi havde god tid, kom vi bedre ud i de fleste kroge på strækningen. Det skulle vise sig at blive alle gode gange tre, for vi fik en langt større oplevelse af strækningen, sammenlignet med de andre gange. Kørt 81 km.

 

Tirsdag 11-8. Der går en fin kyststi forbi Bud. Den valgte vi at gå i dag. Vi tog den i to etaper, så vi gik fra campingpladsen ind til Erganfortet. Det blev til 8,18 km retur. Senere tog vi bilen og parkerede ved fortet, og gik videre ad stien. Det blev til 3,64 km retur. Fine udsigter undervejs.


Udsigterne fra Erganfortet

Onsdag 12-8. Vejret er fint, så vi tager en lille gåtur op til Halåssetra ved Eide. Her er der rigtig fin udsigt over Kvernesfjorden. Der er dog meget modlys, så det havde måske været bedre hvis vi var gået turen ud på eftermiddagen. Kørt 86 km.


En dejlig morgen på en fin Blåhammer Camping

Torsdag 13-8. Den står på regnvejr, så vi beslutter at de sidste dage af turen skal vi køre efter vores regnvejrs strategi. Den går ud på, kun at bruge en halv dag til kørsel, og dermed ind på nogle flere campingpladser, som vi kan går ture fra. Så er det jo ikke særlig opfindsomt, at vi igen kører ind på Gjøra Camping. Men det skyldes, at der længere fremme er varsel om risiko for oversvømmelser og mudderskred på grund af kraftig regn. Når vi ved hvor slemt det kan gå, skal vi ikke længere. Kørt 149 km.

 

Fredag 14-8. Uvejret er ovre, og erstattet af det fineste solskinsvejr. Vi fortsætter dog efter regnvejrsstrategien, og den kan også fint give mening i godt vejr. Vejen fra Gjøra starter ud med ca. 4 km hvor vejen stiger 9 %. Bilen klarer det fint i 3. gear, men jeg havde hellere kørt der med en varm motor. Vi fortsætter til Oppdal, og lidt ulogisk kører vi i retning af Trondheim. Det skyldes at vi med campingvognen hellere vil tage den større vej nr. 3 ned i Østerdalen, frem for vej 29 over Folldal. Vi drejer fra ved Alvdal og kører ind på Gjelten Bru Camping. Den ligger fint ved broen over Folla elven. Det ser ud til at der kunne være turmuligheder herfra, til flere dages ophold. Vi nøjes dog med at gå en fin tur, ad en sti der er anlagt direkte fra campingpladsen langs elven. Gjelten Bru Camping var også af den slags vi gerne vil bo på. En lille plads for kørende campister, hvor værtskabet er glade for at man kommer. Kørt 157 km.  Gjelten Bru Camping


Folla elven 

Lørdag 15-8. Vi fortsætter sydpå i Østerdalen til vi når Baskereidfoss og Støa Camping. Den ligger flot ned til Glåma elven. Det er mere en udpræget fastliggerplads. Den ser dog ikke helt så rodet ud, som den slags somme tider kan. Kørt 197 km. 


Glåma elven ved Støa Camping 

Søndag 16-8. Vi har besluttet, at vi kører ind på Bråtorp Camping, og tager den sidste overnatning på samme plads som vi var på, den første nat i Norge. Men denne gang prøver vi at køre ad vej nr. 21, hele vejen fra Skotterud til Halden. Vi har god tid, og det er også nødvendigt når man vælger denne rute. Der er mange sving og bratte bakketoppe på vejen. Den er noget ujævn på den midterste del af strækningen, men ellers er den generelt fin. Der er mange fine udsyn til en del søer undervejs. Kørt 274 km.

 

Mandag 17-8. Vi skal med færgen kl. 16.45, så vi har rigelig med tid til at nå til Göteborg. Vi holder en god lang pause ved fæstningen i Kungälv. Efter en sejltur over et næsten blikstille Kattegat er vi hjemme ved midnatstid. Kørt 383 km.