Norge Du kan finde flere ture til Norge på Forsiden

Tur i området omkring Bergen

Hordaland 2013

Udsigt over indsejlingen til Bergen

Ruten: Frederikshavn - Göteborg - Oslofjordtunnelen - Drammen - Gol - Aurland - Voss - Bergen - Odda - Røldal - Seljord - Göteborg - Frederikshavn

Fredag 21-6. Frederikshavn Marina. Vi kører hjemmefra kl. 13, og ankommer til marinaen i Frederikshavn 16.45. Her kan vi overnatte med udsigt over havet og havnen til den ene side, og udsigt til Piker bakke til den anden. Her kan vi overnatte for 150 kr med strøm og Internet. Kørt 226 km.

Lørdag 22-6. Drammen Camping. Vi skal med færgen kl. 8, og ankommer til Göteborg 11.15. Vi fortsætter ad den kendte E6 op til Drøbak, hvor vi tager vej nr. 23 gennem Oslofjordtunnelen. Dagen slutter på Drammen Camping, hvor vi får en plads helt nede ved elven. Kørt 321 km.

Søndag 23-6. Tvindefossen - Tvinde Camping. Turen fortsætter op gennem Hallingdalen, og efter Gol og Hol går det ad vej 50 mod Aurland. Denne strækning kørte vi også i 2008, men da det er en naturskøn rute kan den godt tåle et gensyn. Ikke mindst ved Låvisberget, der ligger lige hvor man kører ned fra fjeldet igen, er et stop værd. Vi fortsætter forbi Aurland, Flåm og Gudvangen, men da det er steder vi har grundigt undersøgt, springer vi over dem denne gang. Vi ender dagens etape på Tvinde Camping, der ligger 12 km nord for Voss. Campingpladsen ligger lige ved siden af den flotte Tvindefossen.  Det er ikke langt man når på en dag med campingvognen i Norge. Vi kørte fra Drammen kl. 9.00 og kl. 16.30 var vi ved campingpladsen efter at have kørt 360 km.

Tvindefossen

Udsigten fra fossens top, ned over campingpladsen

Mandag 24-6. Vejrudsigten lover ikke for godt, så vi nøjes med at gå en tur ad en rute op til toppen af vandfaldet. Det tager 25 min at gå derop, og her får vi udsigt over dalen og campingpladsen neden for vandfaldet.

Tirsdag 25-6. Bergsdalen - Eksingedalen - Teigdalen. Vi kører en rundtur, først ind til Voss, herefter gennem Bergsdalen til Dale. Her går det ad vej 569 nordpå. Selvom det er en rød vej på kortet, er det absolut ikke en vej der kan anbefales med campingvogn. Den er meget smal det meste af strækningen, uden mange muligheder for at passere hinanden. Vores tur fortsætter gennem Eksingedalen og Teigdalen, for derefter at returnere til campingpladsen. De bedste dele af turen var slutningen af Bergsdalen ned mod Dale, og Teigdalen på vej mod E16. Kørt 179 km.

Onsdag 26-6. Bergen Campingpark. Vi fortsætter turen mod vest og kører til Bergen Campingpark. Vi har valgt pladsen, da den ligger strategisk for de ture vi har planlagt omkring Bergen. Vi er normalt meget begejstrede, for de Norske pladsers naturskønne placering. Denne plads afviger dog meget fra det sædvanlige. I stedet for udsigter til fjelde og elve, er der udsigt til industribygninger, containere, byggekraner, en kæmpe busterminal og et lastbilcenter. Busterminalen og lastbilcentret ligger bag campingpladsen, og man har i nyere tid anlagt en bred asfalteret vej lige gennem campingpladsen.  Toiletbygningen er afskåret fra resten af pladsen af vejen. Så der burde stå, "gå ikke på wc, før bussen er kørt" Vi havde planlagt 5 overnatninger på denne plads, men det er ikke særlig sandsynligt at det bliver så længe. Man plejer at sige, at der altid regner i Bergen, men da der er det fineste solskin, når vi også en gåtur op på et fjeld i nærheden inden dagen er slut.  Kørt 104 km. http://tur.bt.no/tur/236

Torsdag 27-6. Vardetangen. Dagens udflugt går til det vestligste punkt af fastlandsnorge. Vi kører over Nordhordlandsbroen til Knarvik, herefter ad vej 57 til Fonnes. Her parkerer vi og går ad en rute på 1,6 km til Vardetangen. Undervejs er der fint udsyn over Fensfjorden, hvor der ligger flere tankskibe der venter på at komme ind til olieraffinaderiet ved Mongstad. Fremme ved Vardetangen har vi godt nok en fin udsigt, men man føler ikke, at det er noget yderpunkt når der er land længere ude. Men det er jo ikke landfast område. Vi returnerer ad vej 565. Selve køreturen giver ikke så mange udsyn. Det er mest ude på broerne vi kan se noget.  Vi lavede en afstikker ud til færgestedet til Fedje, derfor fik vi kørt 129 km. http://www.bilvandring.com/pdf/SJTUR51K-V000-00053d-pd.PDF

På vej mod Vardetangen

Udsigten fra Gaustadfjellet må være fin på en solskinsdag

Fredag 28-6.  Gaustadfjellet. Vi vælger at tage en af de planlagte udflugter mere, inden vi forlader denne campingplads. Vi kører 19 km over på øen Meland. Her har vi fundet en vandretur beskrevet. Det er tit et problem at finde de vandreruter der bliver foreslået. Det er ingen undtagelse denne gang. Mens vi holder og sikkert ser fortabte ud, kommer en af de lokale i sin bil. Han spørger til vores planer, og viser os hvor den næsten usynlige sti begynder. Vi begiver os af sted ad stien, der ind i mellem går ret stejlt opad. Efter 45 min når vi op på toppen af Gaustadfjellet 317 m.o.h. Man kan uden tvivl se vidt omkring i klart vejr, men lige i dag hvor der er meget overskyet, er det mere begrænset. Da vi er tilbage ved bilen, kommer den lokale vi snakkede med igen, på sin traktor. Han havde holdt øje med os i kikkert, om vi var kommet helt op. Det ville da være rart, hvis der hver gang var nogle der hold øje med, om vi kom sikkert ned igen. Kørt 42 km.  http://tur.bt.no/tur/200

Lørdag 29-6. Skogtun Camping - Lyderhorn. Nu blev det omsider tid, for at køre fra denne skrækkelige campingplads. Vi tager turen ind gennem Bergen, eller rettere under Bergen, for det bliver mest tunneler vi kører i. Da det er lørdag, først på dagen er der ikke megen trafik. Vi kører ud ad vej 555 over på øen Sotra der ligger vest for Bergen. Vi fortsætter til Møvik og Skogtun Camping. Det er en helt anden verden vi kommer til, en regulær naturplads. I NAF campingguiden står der, at der er 60 pladser. Men det er allerhøjest 10 af dem, man kan køre til med en campingvogn. Der er en fantastisk udsigt over havet fra det meste af pladsen. Der er dog kun en enkelt ledig plads vi kan bruge, så den må vi jo tage, og nøjes med en knap så god udsigt. Da vi kun skulle køre 40 km for at komme hertil, kan vi også nå en vandretur, da vejret er blevet fint.

Udsigterne oppe fra Lyderhorn

Vi kører 19 km tilbage ad den vej vi lige er kommet af. Vi vil op på Lyderhorn, det vestligste af Bergens 7 fjelde. Vi følger et vandretip vi har fundet, og parkerer ved Rema 1000 i Kjøkkelvik. Vi går ad den anviste vej, men da vi skal finde selve stien, må vi igen have hjælp af de lokale. Stien der ikke er afmærket ligner et vandløb, og derfor gik vi forbi den i første omgang. Men det lykkedes at komme op ad den fugtige og stejle start på ruten. Længere oppe går det bedre, hvor det går hen over fjeldet. Efter 1 time og 10 min når vi frem til toppen af Lyderhorn 397 m over havet. I dag bliver vi bekræftet i det vi ved allerede. De ture vi er på, er helt afhængige af vejret, om det vil blive en succes. Det er fint vejr i dag, og udsigten er helt ubeskrivelig oppe fra Lyderhorn. Vi ser bl.a sejlruten ind til Bergen, hvor et af Hurtigrutens skibe kommer forbi, mens vi holder pause på toppen. Vi går samme vej tilbage, d.v.s det troede vi. Det viser sig, at vi ikke finder den samme sti ned fra fjeldet. Vi kommer godt nok ned til Kjøkkelvik, men et andet sted i byen. Det viser sig at være en langt bedre sti, der både er tør og ikke nær så stejl. Vi kommer ned for enden af Skålevikveien, hvor der både er parkeringsplads, og en infotavle om området. Esso har et tankanlæg ved siden af, hvor det er forbudt at parkere. Vi måtte så gå et par km. nede i byen tilbage til Rema 1000. Det var nu vi ret tilfredse med, selvom vi havde dummet os igen. http://tur.bt.no/tur/335

Søndag 30-6. Rundt på Sotra. Vi tager en tur rundt på øerne vi er på. Vi kører først sydpå til lodsstationen i Viksøy, hvor vi går ud til et sted med udsigt over området. På vejen videre gør vi et stop i Klokkarvik, og fortsætter ellers nordpå til Rongesundbroen. Oppe på broen er der fin udsigt til alle sider, men vi drejer til højre lige efter broen, og ned til et nedlagt færgeleje. Her sætter vi os ud på den yderste mole, for at holde vores spisepause. Her yderst på molen har vi også udsigt over sejlruten, med Askøy på den anden side. Vi begynder at køre tilbage, men tager en afstikker til Turøy. Vi parkerer inden vi kører over den sidste bro til øen, og fortsætter til fods. Her er der udsyn til den barske natur på nærmeste hold. Et kort stykke inde på øen, kommer vi til det højeste sted på Turøy, hvor man har bygget den 5 m høje Turøyvarden. Varden har været brugt som landemærke for søfarten, og derfor er der naturligvis også her udsigt til alle sider. Kørt 114 km.

Broen over til Turøy

Barsk natur på Turøy

Mandag 1-7. Odda Camping. Vi holder flyttedag igen, og kører efter Bergen ad vej 7 Til Kvandal. Den nye Hardangerbro er ikke åbnet for trafik endnu, så vi må tage færgen til Utne. Vi installerer os på Odda Camping. Kørt 188 km.

Tirsdag 2-7. Røldal Camping. Vi havde regnet med at vi skulle være nogle dage i Odda, men det blev vi hurtigt klar over, at det skulle vi ikke. Der er plads til 50 enheder, og der stor søgning til pladsen på grund af den centrale beliggenhed. Men der findes kun 1 (et) herretoilet. Mon der slet ikke er nogen nedre grænse for, hvad man vil byde folk. Der er 2 dametoiletter så de kan jo sagtens.

Vi vælger at flytte til en plads vi kender fra en tur i 2010, Røldal Camping, her ved vi at det er til at holde ud at være. Vi når dog lige en lille travetur inden vi kører fra Odda. Vi kører ud af Odda mod Kinsarvik til Tyssedal. Her fortsætter vi et par km. mod Skjeggedal. Her er der en p plads, og skilt med vandrerute til Lilletopp. Denne rute tager det 30 min. at gå, op til toppen. Her er der fornem udsigt over Sørfjorden og over til Folgefonna bræen på toppen af den modsatte fjeldside.  Kørt 22 km til Lilletopp og 42 km til Røldal.

Onsdag 3-7. Regnvejr. Der er ganske simpelt heldagsregn, så dagen går med læsning, et par gåture fra pladsen. Desuden havde vi Internettet, som er rigtig godt på denne plads.

Sørfjorden og Folgefonna bræen på toppen

Låtefossen

Torsdag 4-7. Låtefossen. Vejret kan nøjes med at være skyet og uklart, så vi forsøger at gennemføre den ene, af de to ture der er tilbage i planen. Vi kører tilbage mod Odda, og gør først et stop ved Låtefossen. Dette imponerende syn så vi også for 37 år siden. Det var en stor oplevelse dengang, men er det faktisk stadig, efter vi har oplevet et stort antal vandfald siden da. Låtefossen består af 2 fosser, er 400 m lang, og har en faldhøjde på 165 m. Vi fortsætter til Odda, og kører ud mod Bruerbræen. Vi havde forsøgt at finde ud af, om gåturen op til bræen, hørte til dem vi kunne klare. Det vurderede vi at den var, men fik andre besværligheder inden vi nåede så langt. P pladsen for enden af vejen var fyldt op, men det der gjorde det helt kaotisk, var de mange autocampere, som reelt slet ikke kunne være på den lille plads. Vi opgav at parkere, men inden vi kunne komme derfra, var der en autocamper bag os der forsøgte at vende. En vanskelig opgave der tog tid, og vi kunne ikke komme væk før det lykkedes. Det er godt man ikke er afhængig af, at køre rundt med et stort skrummel af en autocamper, ud til de små ydmyge steder. Da det så noget gråt ud oppe på bræen, som kunne ses fra vejen, opgav vi helt at komme derop. På vejen tilbage til Røldal, tog vi den gamle vej over Røldalsfjellet. En tur i barsk natur, som ikke blev mindre barsk af det grå vejr.  Kørt 95 km.

Fredag 5-7. Vi flytter til Seljord Ferieland. 145 km.

Lørdag 6-7. Seljordfestivalen.

Søndag 7-7. Vi begynder hjemturen, og kører ned og overnatter på Rörviks familjecamping ved Hamburgsund.  Kørt  342 km.

Mandag 8-7. Om formiddagen kører vi ind til Fjällbacka, og går en tur i byen og op på fjeldet med den flotte udsigt over området. Kl. 16 tager vi med færgen fra Göteborg til Frederikshavn, og vi er helt hjemme kl. 22.30.  Kørt 360 km.