Norge Du kan finde flere ture til Schweiz på Forsiden

Schweiz 2008

Landskaberne omkring Oeschinensee

Berner Oberland

Lørdag 30-8. Campingplatz Seepark, Kirchheim.

Vi starter hjemmefra kl. 6.30, og præcis 12 timer senere, kører vi ind på Campingplatz Seepark, Kirchheim. Pladsen ligger 6 km fra motorvejen. Her er det muligt at få en transitovernatning for 14 Euro. Det er også muligt at komme sent, og holde over for pladsen, men der er dog kun begrænset plads. De har også indrettet et område inde på selve pladsen til transitovernatning. Her er man dog nødt til, at komme inden lukketid kl. 22. Kørt 694 km.

 

Søndag 31-8. Drei-Länder-Camp Lörrach.

Vi fortsætter mod Schweiz, men da der er varmt vil vi ikke bruge hele dagen på transport. Vi tager derfor en overnatning på Drei-Länder-Camp Lörrach. Pladsen ligger i udkanten af Lörrach, der er grænseby til Schweiz. På grund af beliggenheden, er der fine muligheder for at gå ture fra pladsen ind i byen.  Kørt 452 km.

 

Mandag 1-9. Camping Grassi, Frutigen.

Efter et voldsomt uvejr i løbet af natten, kører vi ind i Schweiz. Vi skulle have tanket i Basel og regnede med, at vi kunne købe Autobahnvignette, men nej. Efter lidt køren rundt, var vi heldige at komme forbi et posthus, hvor det næsten kunne lade sig gøre at parkere. Vi kører til Camping Grassi i Frutigen, hvor det er unødvendigt, at forsøge sig på tysk. Værtsparret Sonja og Walter taler nemlig dansk. Hun er fra Danmark, og han har altid kunnet sproget, da hans mor også var dansk. De vil gerne have flere gæster fra Danmark, og kommer gerne med forslag til ture i området. Pladsen har ikke det helt store underholdningsprogram, men prisen er også derefter. Vi betalte 24 CHF uden el. Det skulle vise sig, at der var mange fine muligheder for gåture direkte fra pladsen. Vi kunne gå ind til Frutigen, som den ligger i udkanten af, men også på begge sider af floden i den modsatte retning. Kørt 167 km.

 

Tirsdag 2-9. Sillerenbühl.

Vejret byder på højt solskin, så det bliver til en travetur. Vi kører til Adelboden og videre til Gilbach, hvor vi parkerer. Her går vi videre via Gilbachegge til Sillerenbühl. Vi er her kommet 1974 m.o.h mod Adelbodens 1353 m. Landskaberne er helt utroligt grønne her. Vi gik turen på 2 timer og 40 min.  Kørt 47 km.

   

Undervejs til Kanderfirn gletscheren             

Mange flotte bjergtoppe langs med ruten

 

Onsdag 3-9. Gasterntal og Kanderfirn gletscheren.

Vi prøver et af campingværtens forslag. En tur op i Gasterntal, og videre til fods op til Kanderfirn gletscheren. Vi kører til Kandersteg, og tæt ved hvor vejen ender går vejen fra til Gasterntal. Det koster 10 CHF at køre videre, som betales i en automat ved vejens begyndelse. De første 800 m er hugget ind i bjergvæggen, og her er der absolut kun plads til en bil i bredden. For at undgå trafikkaos, er trafikken ensrettet i 20 min. pr. time i hver retning. I retning ind i dalen, køres som i vores tilfælde, fra 10.45 til 11.05, og sådan fortsætter det. Vejen slutter ved Heimritz, hvor vi parkerer.

 

Vi begynder at gå ved 1630 m.o.h og efter 2 t og 15 min er vi oppe ved gletscheren, der ligger i 2411 m. Det bliver til en forskel på 781 m. Landskabet er anderledes barskt, i forhold til det vi oplevede i går, hvor det hele var grønt. Undervejs har vi fin udsigt til de mange bjergtoppe langs med dalen. Det højeste når op i 3638 m. Vi kommer op og får en fornem udsigt over gletscheren. Turen tilbage til bilen går vi på to timer. På vej tilbage med bilen, får vi lidt ventetid til klokken bliver 17.15 og vi kan køre ud af dalen igen.  Kørt 49 km.

 

Det er bedst at være sikker på sine ben, visse steder på ruten!!!! 

 Kanderfirn gletscheren 

 

Torsdag 4-9. Fodgænger-hængebro Hostalde, Frutigen.

Dagen byder på regnvejr, så det er ikke til bjergture. Vi har dog en fin tur til sådant et vejr. Lidt uden for pladsen er der et stenbrud, og en bro over floden. Her går vi over på den anden side, og følger stien langs flodbredden. Efter at have gået en time, kommer vi til en imponerende gangbro over floden. Den er 153 m lang og hænger 38 m over floden. Den går vi over, selv om en af os ikke er meget for det. Man går på et stålgitter, så hvis man døjer med højdeskræk, er det nok klogest ikke at se ned gennem den gennemsigtige bund. Vi går tilbage på den modsatte side. Her er stien oppe i broens højde, og det bliver derfor til flotte udsyn over bjergskråninger på vejen tilbage. Vi brugte ca. 2,5 time på turen.

 

Fredag 5-9. Oeschinensee.

Fint vejr igen, så vi må op i bjergene. Vi kører til Kandersteg og finder liften til Oeschinensee. De kalder den Nostalgie Sesselbahn, og med god grund, for den bliver taget ud af drift to dage senere. De er ved at lave en ny på stedet. Liften bringer os op til 1680 m. Vi går først i retning af søen, men drejer ind på en rundtur over Heuberg til Oberbergli i 1973 m. Herefter begyndte ruten at gå tilbage og ned mod søen. Turen nedad er meget mere brat, end den vi gik opad. Det kan derfor anbefales at tage stien længst væk fra søen først.

På turen har vi en fantastisk udsigt over Oeschinensee. Desuden har vi udsigt til mange bjergtoppe, der er omkring 3500 m høje. Da vi er nede ved enden af søen, ville det kun have taget 20 min. mere at gå hele vejen tilbage til bilen. Men vi har købt en returbillet, så vi må opad ad en ret stejl sti, for at komme op til liften igen.

 

Oeschinensee

Oeschinensee

 

Lørdag 6-9. Camping Aaregg.

Vi forlader nu Frutigen. Vi kunne sagtens finde flere ture i området, men vi har en aftale med gode venner fra Danmark, om at mødes på Camping Aaregg i Brienz. Vi har været på pladsen tilbage i 1990, og vil gerne opleve stedet igen. Vi kan slet ikke kende campingpladsen fra sidst vi var der. Under de voldsomme oversvømmelser i 2005 blev Brienz hårdt ramt, og campingpladsens bygninger ødelagt. Der er derfor helt nye og morderne sanitetsbygninger. Beliggenheden er heldigvis den samme, med fine udsigter til bjergene omkring os. Kørt 52 km.

 

Søndag 7-9. Aareschlucht og Reichenbachfaldet.

Regnvejr, men det kan heldigvis udnyttes til en tur til Aareschlucht, her er der alligevel vådt. Det er en spændende oplevelse, at gå gennem den 1400 m lange slugt. Floden har gennem millioner af år skåret sig gennem bjerget, og givet slugten op til 180 m høje sider. På det smalleste sted er den kun 1 m bred, og på det dybeste er floden 5 m dyb ved middelvandstand. Da det jo har regnet hele natten, er der godt gang i floden. 

 

Vi slutter turen af med at køre omkring Reichenbachfaldet. Det er det imponerende vandfald som Sherlock Holmes omkom i. Man kan selv køre til toppen af vandfaldet, ved at følge vejen til Rosenlaui slugten. Vejskiltene viser kun til p. plads, hvor man kan køre op til vandfaldet med bjergbanen. Kørt 39 km.

 

Mandag  8-9.  Grimsel - Nufenen - Gotthard og Furkapass.

Vi kører en heldagstur over Grimselpass 2165 m, Nufenenpass 2478 m, Gotthard 2108 m og til sidst Furkapasset 2431 m. Vi bruger syv timer på turen, men ser også bjerge til den store guldmedalje. Det højeste vi får øje på, er Finsteraarhorn på 4274 m, som vi ser oppe fra Grimselpass. Det er ikke nemt, at beskrive sådan en tur på en fyldestgørende måde. Men hvis man er til bjerglandskaber, så er det sådan en tur man skal køre.  202 km.

 

Finsteraarhorn og omgivelser

Udsigt fra Grimselpasset

 

Tirsdag 9-9. Brienzer Rothorn.

Vi tager med tandhjulsbanen op til Brienzer Rothorn. Der er 20 minutters gang fra campingpladsen til stationen. Det er en dyr omgang, 74 CHF for en retur helt op. Vi får dog 20 % rabat på vores FDM kort. Det tager toget en time at nå op til toppen. Brienzer Rothorn ligger 2350 m.o.h, og der er ganske simpelt, en fantastisk udsigt deroppe fra.

 

Brienzer søen. Camping Aaregg ligger på tangen for enden af søen

Brienzer Rothorn

 

Onsdag 10-9. Rosenlaui og Sustenpass.

Dagens tur begynder med Rosenlaui Gletscherschlucht. Den er en mere vild og spændende oplevelse sammenlignet med Aareslugten. Selv om man kommer en varm sommerdag, er det klogt at have varmt tøj på, for der er ikke særligt varmt i slugten. Man kommer ret tæt på det iskolde vand, der kommer brølende med 2 til 4 m3 i sekundet. Vi fortsætter op på Sustenpasset, som også er en flot tur. Lige før toppen er der storslået udsigt til Steingletscheren. En privat vej går fra ved den store p. plads inden toppen. Her kan vi mod at betale 5 CHF køre helt ud til gletscheren. Vi kører helt til enden af vejen og parkerer. Her er der et kort stykke vej at gå til gletscheren. Der er tre p. pladser ved vejen. Vi får bagefter at vide, at man kan få det flotteste syn ved at gå til gletscheren fra den første p. plads. Kørt 127 km.

 

Torsdag 11-9. Axalp.

Vejen op til Axalp kan ses fra campingpladsen. Her kører vi op, men tager først ind omkring Giessbachfaldet. Her går vi en runde, hvor stien går ind under selve vandfaldet. I 1990 tog vi også turen op til Axalp, da var der vid udsigt over Brienzersøen. Nu er træerne groet op, så der kun glimtvis er udsigt. Ved Axalp parkerer vi, og fortsætter til fods. Det er et kønt landskab, men lige i dag ikke særligt klart vejr. Kørt 23 km.

 

Fredag 12-9. Campingplatz Seecamp, Kirchheim.

Der er regnvejr, så vi beslutter at køre hjem en dag før planlagt. Vi starter kl. 9.50 og 19.50 kører vi igen ind på Campingplatz Seecamp i Kirchheim. Kørt 595 km.

 

Lørdag 13-9. Hjemme igen.

Det sidste stykke vej er ved at være rutinekørsel, hvilket denne gang indebar 14 km. kø ved Hamburg. Vi havde overvejet at tage A1 uden om Hamburg, men der var 12 km kø, så det kunne vist komme ud på et. Kørt 694 km.