Du finder flere ture til Frankrig på  Forsiden  

Tur i de Franske Alper 2018

Haute-Savoie

Savoie

Isére

Hautes-Alpes


Lørdag 25-8. Camping Aller Leine Tal. Vi kører hjemmefra kl. 6.45. Vi hører i Tysk radio, at det skulle være slemt med trafikken før og efter Hamburg på A7. Desuden er det galt på A1 ved Hamburg som vi sommetider har brugt for at undgå Elbtunnelen. Vi kører ind på Aalbek rast for at holde pause og finde ud af hvilken vej vi vil vælge. Mens vi holder der, kommer Erling og Bente og holder ved siden af. Vi skal mødes med dem mandag i Frankrig, men ikke følges med dem undervejs. Det ender med, at vi kører af ved Neumünster Süd, men i stedet for at køre på A1 kører vi ad landevejen ned over Lüneburg. Det går helt smertefrit uden at vi kører i kø på noget tidspunkt, men det bliver også en omvej på 50 km i forhold til A7. Da klokken er 17.30 ankommer vi til Camping Aller Leine Tal, efter at have kørt 490 km.  Camping Aller Leine Tal

 

Søndag 26-8. Müllersee Camping. Vi fortsætter mod ad A7 og A5 til Müllersee Camping, Riegel am Kaiserstuhl. Pladsen er hurtig at køre til fra motorvejen, men der er trangt ved indgangen med parkerede biler og ingen mulighed for at holde uden for indgangen eller vende om. I dag har vi selv kunnet bestemme farten hele dagen uden køkørsel. 626 km.  Camping Müllersee

 

Mandag 27-6. Camping Eliana. Vi fortsætter til Schweiz hvor vi køber motorvejsvignetterne ved grænsen. Herefter går det hurtigt med at køre til Geneve. Inde i Frankrig vil vi undgå motorvejene og kører via Sallanches og Albertville til Camping Eliana i Aigueblanche. Her er Erling og Bente ankommet. Der er nogle flotte panoramaer på vejen fra Sallanches, da vi kører sydpå derfra.  Kørt 476 km.  Camping Eliana



Udsigt til Mont Blanc

Tirsdag 28-8. Val-d'Isere, Col de l'Iseran, la Roisiere. Vejret er fantastisk til en udflugt, så vi vælger en længere tur. Vi kører via Val-d' Isere til Col de Iseran der ligger i 2770 m højde. Efter en spisepause kører vi på tilbagevejen en afstikker op til La Rosiere. Her har Tour d' France åbenbart være forbi den 18 juli. En fin tur med gode udsigter på 192 km.


Udsigt til Val-d'Isere


Onsdag 29-8. Col de la Madeleine. Tirsdag var det fint vejr og op til 32 grader. I dag har længe været udset til braklægning i vejrudsigten. Men alligevel ser det fint ud fra morgenstunden, så vi forsøger efter bedste evne at komme tidligt afsted. Vi tager turen op til Col de La Madeleine. En ganske fin tur, uden den overgår så meget andet vi har set. Som det plejer at være, på den slags ruter, møder vi en del cyklister. På et tidspunkt vi holder fotopause møder vi en ældre herre, han klager sin nød over at der ikke er mere strøm på hans elcykel. Sådan bliver grænserne flyttet for, hvad man tror kan lade sig gøre. Vi ved godt at det ikke er på cykel vi skal nyde bjergene, og indrømmer at vi må tage bilen. Vejret er på kort tid begyndt at se mindre godt ud, så vi kører kun lige forbi toppen af vejen der ligger i 2000m inden vi vender om. Kørt 62 km.

Torsdag 30-8. Valmorel og La cascade du Morel. Vejret er lidt usikkert, så vi har ikke så store ambitioner om ture. Det er altid interessant, når man er i bjergområder, at køre en tur ad de veje der kan ses på bjergsiderne nede fra campingpladsen. Vi vælger en af disse veje, og får fin udsigt over området vi bor i. Vi fortsætter til vejens ende oppe ved skisportsstedet Valmorel. Om eftermiddagen går vi en tur ad ”Thematic path of the Morel”. En interessant tur der begynder lige ved siden af campingpladsen. Man går langs floden der løber ned af en masse trapper indtil man når op til vandfaldet. Det tog ca. 30 min aå derop. Kørt 35 km. Thematic path of the Morel

 
Morel

Fredag 31-8. Camping Belledonne. Vi beslutter i samarbejde med vejrudsigten at holde flyttedag. Vi kører via Albertville og Grenoble til Camping Belledonne der ligger i Rochetaillee. Vi holder os stadig fri af betalingsvejene. Det går nu meget nemt. Der er ikke meget trafik på tidspunktet vi kører og det er let at finde vej. Betalingsmotorvejen slutter heldigvis 17 km nord for Grenoble, så vi skal ikke ind og rode rundt i den store by. Det er dog her på motorvejen vi kommer til at køre langsomst. Man kan se mange bjerge omkring campingpladsen, men det store panorama bliver det ikke på grund af mange træer på pladsen. Kørt 149 km. Camping Belledonne

Lørdag 1-9. Col d' Ornon. Vi er blevet lovet nogle dage med fint udflugtsvejr, men i dag er der en del skyer. Vi gemmer de planlagte ture, og kører en tur op på Col d' Ornon. Inden vi når så langt, kører vi en afstikker op til Oulles hvor der er lidt udsigt. Det er en meget smal vej på 7 km hver vej. Dagens tur må betegnes som en hyggetur i pæne omgivelser. Kørt 54 km.

Søndag 2-9. Alpe-d'Huez – Lac Besson – Col de Sarenne. Det er flot vejr, så vi kommer afsted, og starter med at køre den berømte vej op til Alpe-d'Huez. Vi havde frygtet meget trafik, når det nu er søndag, men vi er nok for tidligt på den. Fremme ved byen, der er spækket med hoteller, er der næsten mennesketomt. Vi fortsætter mod nord til søen Lac Besson. Vi kan køre næsten til søbredden, men ved at gå lidt videre får vi nogle fantastiske udsigter. Vi var også på Alpe-d'Huez i 1999. Da kørte vi tilbage ad en spændende vej med en del vandløb der løb over kørebanen. Denne gang er det planen at køre den normale vej tilbage. Vi vil dog lige køre en lille tur ad den spændende vej. Vi bliver dog i tvivl om vi har fundet den rigtige vej, for vi møder ingen vandløb over vejen. Vi kan også huske et hus ved vejen, der er bygget som om en stor klippeblok læner sig op af det. Nu bliver vi stædige og vil se om ikke huset dukker op. Det gør det rent faktisk, så de nævnte vandløb må være blevet rørlagt siden 1999. Når vi nu er nået så langt fortsætter vi videre ad den vej. Vejen er nok ikke så farlig mere, den er smal og der er fartbegrænsning på 20 km/t men vi kommer fint igennem, som i øvrigt går over Col de Sarenne. Vi fik en rigtig fin tur ud af det gode vejr. Kørt 73 km.

 

Lac Besson


Lac Besson


På vej mod Col de Serenne


Jo, det var den vej vi kørte i 1999

Mandag 3-9. Villard-Ruculas og vejen ned fra Alpe-d'Huez. Vi havde regnet med at lave nogle fotostop af vejen til Alpe-d'Huez, når vi kørte ned igen. Det blev jo aldrig til noget, og det vil vi råde bod på i dag. Først kørte vi efter en udsigt ved Vaujany, men måtte opgive at køre det sidste stykke da vejen var spærret af vejarbejde. Herefter kørte vi ad en lille vej over Villard-Reculas, hvor vi kommer forbi nogle gode udsigtspunkter. Et af stederne kan vi se ned i dalen hvor vi bor. Det sidste stykke af vejen er noget smal, og efter skiltningen er der et sted med højest 2 m bredde. Men vi har jo ca. 30 cm. at gøre godt med, så det går fint. Vi kommer på denne måde tværs over til Alpe-d' Huez, og kan køre den manglende tur ned af vejen. Kørt 54 km. 

 


Vejen til Alpe-d'Huez





Tirsdag 4-9. La Bérarde. Himlen er helt skyfri, så det er med at komme på tur. Vi kører lidt forbi Le Bourg-d'Oisans og drejer ind på D530, og så fortsætter vi ellers til vejen slutter. Det sidste stykke vej er der meget langt ned, hvis man kører ud over kanten. Der er ingen rækværk, men heldigvis er der kun plads til en bil, så der kan ikke blive tale om at forsøge at passere en modkørende. Vi kommer helskindet frem til en stor parkeringsplads. Vi går lidt videre en halv times tid, i det flotte landskab. Man kan fortsætte ind i Ecrin nationalparken, som der sikkert er en del der har gjort. Der holder en del biler her, men næsten ingen folk at se. Efter at have holdt vores spisepause begynder vi at køre tilbage ad den smalle vej. Vi gør et par stop på vejen tilbage i St-Christophe-en-Oisans og ved en kløft med vand, der går meget dybt under broen som vi går ud på. Kørt 80 km.

 
Billedet snyder. Der er meget langt ned, hvis man kører ud over kanten på vejen til La Bérarde

Onsdag 5-9. Col du Glandon og Col de la Croix de Fer. Vi havde planlagt en rundtur over Col du Glandon og Col de la Croix de Fer. Herefter ville vi fortsætte, så vi skulle over Col du Galibier på vejen tilbage. Det gik fint med at nå de to førstnævnte. Vi var ude at se flotte udsigter begge steder. Vi kunne lige skimte Mont Blanc fra Col du Glandon bag nogle skyer. Da vi er på vej mod St-Jean-de-Maurinne, er ruten langtidsspærret et sted. Vi bliver nødt til at forsætte en omvej ad meget små veje. Vi har allerede brugt en del tid på turen, og vælger at køre samme vej tilbage, og gemme Col du Galibier til et senere tidspunkt. Kørt 103 km.

Torsdag 6-9. Vi flytter til Camping La Rochette i Guillestre. Vi kører over Col du Lautaret og Briancon. Der ser ud til at være nogle flotte landskaber undervejs, men vi kan ikke se så meget da det er blevet regnvejr. Kørt 106 km.  Camping La Rochette 

Fredag 7-9. Col Agnel. Den første tur fra Guillestre går ad D902 ud gennem Gorges du Guil. En til tider smal kløft som i sig selv er en spændende vejstrækning at køre. Vi nøjes dog ikke med det og efter Chateau Queyras, fortsætter vi op til Col Agnel. Vejen kommer op i 2744 m.o.h og stedet er samtidig grænsen til Italien. Der er en meget vid udsigt både mod nord og syd. Vi fortsætter et lille stykke ind i Italien, inden vi vender om og kører samme vej tilbage til Guillestre. Kørt 90 km.

Lørdag 8-9. Col de La Bonnette. Dagens udflugt går ud ad D902, hvor vi først kører over Col de Vars som ligger i 2109 m. I begyndelsen af strækningen er der flotte udsigter over Guillestre og bjergene omkring. Hele strækningen er med fine udsigter, men ellers ikke noget særligt. Det særlige kommer herefter. I Jausiers kører vi ud ad vejen der går op til Col de La Bonnette. Da vi kommer så tæt på, at vi kan se selve bjergtoppen, siger Doris: Der kører vi altså ikke op. Men jeg vurderede at det ”desværre” nok var umuligt at vende på den smalle vej, så vi var nødt til at fortsætte. Det gjorde vi så, men det var godt nok vildt at køre det sidste stykke. Der stod på skilte, at det var Europas højeste pasvej. Man kunne have undgået det allersidste stykke vej, men man har lavet en vej der runder bjerget 60 m fra toppen. Dette stykke vej bliver vi ”nødt” til at køre også, så vi kan køre ned igen uden at skulle vende. De burde have lavet det ensrettet, for der er godt nok kaos oppe på toppen, af motorcykler, biler og cykler. Vi er her i 2802 m højde. Vi undlod at gå de sidste meter op til et udsigtspunkt. Vi plejer at holde spisepause når vi er ved turens mål, men denne gang valgte vi at køre lidt i roligere omgivelser og fandt en udsigtsplads, hvor vi kunne slappe af oven på oplevelsen. Kørt 132 km.


Der kører vi altså ikke op.......


Jamen vi kan "desværre" ikke vende på den smalle vej........


Det gik dog også, selv om der var koldt på toppen 


Udsigten fejler dog ikke noget

Søndag 9-9. Lac de Serre-Poncon. Efter lørdagens grænseoverskridende køretur, føler vi behov for noget mere ukompliceret. Det bliver en tur rundt om søen Lac de Serre-Poncon. Vi kører til Savines Le-Lac og derefter venstre om søen. Det er en stor fordel at køre den vej rundt, så har man de mange udsigtsstop i den rigtige side af vejen. Og der er mange fine udsigter over søen på hele ruten rundt. Kørt 130 km.


Lac de Serre-Poncon

Mandag 10-9. La Casse Deserte og Col de Izoard. Den sidste tur fra Guillestre går ad D 902 til La Casse Deserte. Et særpræget landskab hvor bjergene er meget porøse. Der stikker nogle klippestykker op af bjergsiderne der ellers er i gang med at erodere. Man kan undre sig over, at det hele ikke er skredet ned for længst. Vi fortsætter videre til det højeste punkt, Col de Izoard  i 2360 m. Vi går lidt omkring her og nyder udsigterne, men da klokken kun er 11.30 kører vi videre til en ny Col. Efter at have passeret Briancon, fortsætter vi op gennem Vallée de La Clarée til Col de l'Echelle. Lige efter toppen i 1766 m er der fin udsigt, som må være ned over Italien, men ellers er den tur ikke noget særligt. Til slut ville vi køre ad den krøllede vej til Montgenevre, det opgav vi dog på halvvejen, da der var vejarbejde med lysregulering. Vi skulle jo samme vej tilbage igen, og vi ville ikke holde og vente to gange. Kørt 137 km.



La Casse Deserte



Tirsdag 11-9. La Grave og Col du Galibier. Vi har udsat en tur til Col du Galibier, og det vil vi indhente nu. For ikke at få for meget ekstra kørsel, tager vi campingvognen med til camping Le-Gravelotte der ligger i La Grave 1404 m.o.h. Pladsen ligger med flot udsigt til bjergtoppe med gletscher. Desuden kan vi se op til svævebanen der går op i 3200 m højde. Efter at være installeret kører vi op til Col du Galibier der ligger i 2643 m højde. Det er atter en top med flotte udsigter. Oppe på toppen møder vi en flok cyklister fra Holstebro, der venter på, at de sidste når toppen. Det er en smal vej med stigning på 12 %, og alligevel er der en belgier der kører derop med campingvogn. De stopper ikke engang for at nyde udsigten. Det er fuldstændig vanvittigt. Nu får vi også set ruten fra La Grave op over Col du Lautaret i solskin. Det er virkelig en flot strækning man her kører ad D 1091. Kørt 73 + 42 km.  Camping Le Gravelotte


 Col du Lautaret




Udsigt fra Col du Galibier

Onsdag 12-9. Vi tager en rolig dag, hvor vi kører op til de små landsbyer der ligger højere oppe på bjerget, end hvor vi er. Vi får nogle rigtig fine udsigter over dalen op til gletsjeren Glacier de la Meije. Den ser vi også nede fra campingpladsen, men det er endnu bedre heroppe. Det bliver dog nok aldrig muligt, at tage nogle gode billeder uden modlys, da man kigger mod syd. Kørt 19 km.




Omgivelserne ved Le Grave


Glacier de la Meije

Torsdag 13-9. Camping L'Ecureuil, Sallanches.  Vi fortsætter til Sallanches. Det var planen, at vi ville ind på den plads vi var på i 2000. Men da vi ankommer er der ingen oplysninger om åbningstider i receptionen, kun et telefonnummer. Alt står kun på Fransk, vi kan dog få ud af det, at man under ingen omstændigheder må køre ind og tage en plads uden at være anmeldt først. Vi finder en anden plads i GPS'en tæt ved, hvor vi kører hen. Det bliver Camping L' Ecureuil, som ligger lidt uden for Sallanches. Her sidder der en i receptionen der kan nok engelsk til at vi kan få os etableret. Vi må så finde os i, at prisen er 2€ lavere, Internettet er gratis, og faciliteterne er meget finere. Men det må vi tage med, når vi ikke har mod på at ringe til en der taler fransk. Vi har direkte udsigt til Mont Blanc og andre bjergtoppe fra bagruden. Kørt 210 km. Camping L'Ecureuil 


Fin udsigt til Mont Blanc fra campingpladsen


.......selv i mørke

Fredag 14-9. Chamonix. Vi har et par længere ture planlagt her fra Sallanches, men i dag er der mange skyer. Vi kører derfor en tur til Chamonix for at komme så tæt på Mont Blanc som muligt, og nyde det flotte syn når skyerne tillader det. Kørt 65 km.

Lørdag 15-9. Col de la Colombiére og Col des Aravis. Vi kører en udramatisk men fin rundtur. Det går først ad D 1205 til Cluses, her finder vi vejen der går over Col de la Colombiére. Efter at have passeret Le Grand-Bornand, går det ad D 909 over Col des Aravis. På vejen tilbage mod Sallanches har vi igen fornem udsigt i eftermiddagssolen mod de sneklædte bjerge ved Mont Blanc. Kørt 101 km.

Søndag 16-9. Cormet de Roselend. Den sidste udflugt i Frankrig i denne omgang går ad D 1212. Lige før Flumet går det ad D 218 B, og så fortsætter vi ellers til Cormet de Roselend. Inden da får vi gode udsigter over den opdæmmede sø, Barage de Roselend. Inden vi når så langt har vi passeret mange fine udsigter over landskaberne. Særlig fin udsigt er der lige før vi kommer ned til byen Hauteluce. Hvis der ikke var skyer, og solen stod rigtigt, ville der være et panorama over byen, dalen, bjergene omkring, og øverst i baggrunden de sneklædte bjerge ved Mont Blanc. Vi vender ved Cormet de Roselend, og kører samme vej tilbage. Kørt 157 km.  


Hauteluce




Cormet de Roselend


Mandag 17-9. Campingpark Kehl. Vi forlader Frankrig, og kører gennem Schweiz igen. Vi fortsætter op til Campingpark Kehl. Den ligger ned til Rhinen lige over for Strasbourg. Man har dog ikke udsigt til floden inde fra Pladsen. De seneste pladser vi var på i Frankrig, har været næsten tomme. Her er der næsten fuldt optaget. Kørt 455 km.  Campingpark Kehl



Rhinen ved Kehl

Vi havde regnet med, oven på de mange gode oplevelser i bjergene, at vi skulle have noget afslapning de sidste dage. Det skulle foregå ved, at vi brugte formiddagene på kørsel, og eftermiddagene på afslapning og gåture der hvor vi overnattede. Strategien var på denne måde, at vi fik kørt nogle km hvor trafikken plejer at gå bedst, og vi kom op gennem Tyskland på en afslappende måde. Det blev dog vendt totalt om, da vi kom ind i nogle dage hvor der var op til 32 grader varmt. Nu endte det med, at vi gik en tur om formiddagen inden det blev varmt, og kørte videre når det var mest varmt.

Tirsdag 18-9. Camping Spitzer stein, Grünberg. Vi går først en tur langs Rhinen, og lidt op i byen. Ved 11 tiden kører vi videre til Campingplatz Spitzer Stein i Grünberg. Kørt 292 km.  Camping Spitzer Stein

Onsdag 19-9. Camping Am Hohen Hagen. Vi tager en gåtur om formiddagen. Denne gang op i den gamle by i Grünberg, som er en typisk bindingsværksby. Den ligger i gåafstand fra campingpladsen. Vi overvejede at tage en overnatning mere, men valgte at køre videre til Camping Am Hohen Hagen i Dransfeld. 157 km. Camping Am Hohen Hagen

Torsdag 20-9. Freizeit-Camp-Nordheide. Den sidste afslapnings og hjemrejsedag, hvor vi igen begynder dagen med en gåtur ned i byen Dransfeld. Vi kører til Freizeit-Camp-Nordheide ved Garlstorf. Vi håber vi kan have held med en strategi om, at kunne passere Hamburg tidligt i morgen uden de store trafikproblemer. Kørt 237 km. Freizeit-Camp-Nordheide

Fredag 21-9. Hjemtur sammen med stormen Knud. 369 km.

  

Lidt opsumering: Vi havde 27 overnatninger som kostede 3321,07 kr. Det giver 123 kr pr overnatning.

Vi kørte 5186 km, heraf 3641 km med campingvogn.

Bilen brugte 379,29 l diesel som kostede 4022,91 kr.

Den samlede dieseløkonomi 13,67 km/l

Vi undgik helt betalingsveje i Frankrig, men vignetter i Schweiz kostede 533,86 kr.

Samlet udgift til overnatning og transport 7877,84 kr.



.