Norge Du kan finde flere ture til Norge på Forsiden

Tur i fjeldene og ved fjordene omkring:

Geiranger - Hellesylt 2012

Med en afstikker ud til Vestkapp og Kråkenes.

Udsigt over Hellesylt og Sunnylvsfjorden

Ruten: Frederikshavn - Göteborg - Oslo - Lillehammer - Otta - Lom - Geiranger - Stryn - Hellesylt - Måløy - Otta - Halden - Varberg - Grenå.

Fredag 29-6. Vi begynder vores tur, som så mange gange før, med at køre til Frederikshavn, hvor vi skal med færgen til Göteborg kl. 11.50. I Sverige fortsætter vi op til Dynestrandens Camping, der ligger tæt ved den norske grænse. Pladsen ligger centralt og naturskønt ved E6. En hængebro fører over til en lille ø, hvor der er en mindesten over et slag Tordenskjold havde her i Dynekilen i 1716. Det er en primitiv plads, uden at den er særlig billig af den grund.  Kørt 408 km.

Lørdag 30-6. Dalen Gaard Camping. Vi fortsætter ad E6 til Otta, hvor vi følger FV 15, indtil vi kommer til vej nr 63, hvor vi drejer mod Geiranger. Det sidste stykke vej, er en ret spændende strækning. Vi har før kørt på 10 % fald/stigning med campingvognen, men vi har aldrig oplevet, at der samtidigt er skiltet med, at stop er forbudt fordi der er fare for sneskred. Sneen ligger stadig i et metertykt lag op ad fjeldsiderne. Vi klarer dog at slippe forbi begge dele, og 7 km inden Geiranger drejer vi ind på Dalen Gaard Camping. http://www.dalengaard.no/  Vi har valgt denne plads, for at slippe for den sidste strækning ned til Geiranger. Vi har kørt denne strækning solo for mange år siden, men kan ikke huske hvor besværlig den vil være med campingvogn. Vi skal jo samme vej tilbage, så nu slipper vi i det mindste for stigningen de sidste 7 km, når vi skal tilbage. Kørt 569 km.

Søndag 1-7.  Geiranger og Vesteråsfjellet. Vejret viser sig fra sin pænere side, så vi kører ind mod Geiranger. Efter et par km kommer vi til Flydalsjuvet. Her holder vi ind, for at vi kan få det klassiske billede af Geiranger. Det er dog ikke uden grund, at alle turister skal omkring dette udsigtspunkt. Det panorama man får er fantastisk.

Inden vi når ind til byen drejer vi ud mod Vesterås Gård. Her går vi ad en sti til to udsigtspunkter, Røsta og Vesteråsfjellet. Der er fine udsigter over byen, fjorden og de 3 krydstogtskibe der ligger dernede lige i øjeblikket. Inden vi returnerer til campingpladsen er vi rundt på havneområdet i Geiranger. Der er et enormt turistleben, så vi er egentlig udmærket tilfredse med, at vi ligger oppe i fjeldet hvor der fred og ro. Luften er heller ikke altid for god i Geiranger, med alt den os der kommer fra krydstogtsskibene. Oppe i fjeldet hvor vi ligger, er luften noget mere ren.  Kørt 16 km.

Geiranger set fra Flydalsjuvet

.......og fra Vesteråsfjellet

Mandag 2-7. Da vejret er ustadigt, og vi ikke vil satse på en længere gåtur, kører vi en tur tilbage af den vej vi kom ad. Det er rart nok at kunne nyde det barske landskab, uden samtidig at skulle slæbe i campingvognen. Om eftermiddagen blev det til en tur til Geiranger, hvor der var kommet nye krydstogtskibe. Fra campingpladsen går vi nogle fine ture om aftenen til fire vandfald. Der er Kvandalsfossen som der er officiel vandrerute til, men også tre andre der bruser ned lige ved siden af hinanden. Kørt 52 km.

Geirangerfjorden

.....set fra Ørnesvingen

Tirsdag 3-7. Ørnesvingen og Blåhornet. Dagen byder på fuldstændig klar blå himmel, så det er med at komme på vandring. Vi kører igen til Geiranger, men fortsætter ad vej 63 til Ørnesvingen, der ligger ved det øverste sving, inden man mister Geirangerfjorden af syne. Flotte udsigter har Norge mange af, men her er absolut en af de bedre. Her ser man ind over Geiranger med krydstogtsskibene til den ene side, og til den anden kan man se vandfaldene "De syv søstre" hvor fjorden går i retning mod Sunnylvsfjorden. Vi fortsætter i retning af Eidsdal, til en lille vej går fra til Kilsti. Her kører vi ud til en parkeringsplads hvor vores gåtur begynder. Vores mål er toppen af Blåhornet, 741 m.o.h. Det er en let tur hvor vi når toppen efter 55 min. I det klare vejr, har vi en panoramaudsigt i begge retninger af Norddalsfjorden. Til Stranda mod vest og Valldal og Tafjord mod øst. Vi vælger at gå samme vej tilbage til bilen, men det skulle være muligt at lave det til en rundtur.  Kørt 74 km. .

Udsigt fra Blåhornet over Norddalsfjorden til Stranda og Sunnylvsfjorden

Norddalsfjorden og Tafjord ved Valldal

Onsdag 4-7. Hellesylt Feriesenter. Vi forlader nu Dalen Gaard Camping, og kører op i vinterlandskabet igen. Det er nemt nok at køre op ad Geirangervejen med campingvogn, ihvert fald hvis man kan have vejen for sig selv. Hvis man skal standse for ret mange modkørende busser, og sætte igang igen på 10% stigning, kan vi ikke se det sjove i det. Vi har kunnet holde øje med trafikken på vejen de sidste fire dage, og der er næsten ingen trafik mod Geiranger inden kl. 9. Vi sørger derfor for at være klar til afgang i ordentlig tid, og forlader pladsen kl. 8.30. Vi møder slet ingen før vi er kommet op toppen, så det gik helt uden problemer.

Tilbage ved vej nr. 15, kører vi vest på til vi kommer til nr. 60. Den følger vi op gennem Hornindal til Hellesylt, hvor vi kører ind på Hellesylt Feriesenter. http://www.hellesyltturistsenter.no/index.php  Nu er det slut med fred og ro, for en del af krydstogtskibene der skal ind til Geiranger, kommer også ind til Hellesylt og lægger til kaj lige neden for campingpladsen. Det kommer nok heller ikke til at hjælpe på roen, at der skal være Hellesylt Sommerdage til weekenden, og et tivoli er ved at stille op ved siden af pladsen.

Om eftermiddagen når vi at gå en tur op til udsigtsstedet Svarthamaran. En sti går stejlt op lige over for campingpladsen. Man får en udmærket udsigt over byen og fjorden. Vi finder en anden sti ned, der ikke er helt så stejl. Vi kommer så ned længere væk fra campingpladsen, men det er dog at foretrække.  Kørt 120 km.

Hellesylt Camping og cruisehavn er samme selskab

Hellesyltfossen

Torsdag 5-7. Liasetra. Vi kører mod Stranda, men lige inden vi når byen drejer vi ud gennem Habostaddalen til Liasetra. Herfra fortsætter vi til fods i retning af Patchelhytta. Vi har ikke noget konkret mål, men nyder at gå i det kønne landskab. Da vi er tilbage ved vej nr. 60, fortsætter vi op til færgestedet ved Aursnes. Det er dog ikke den helt store oplevelse i udsigter.  Kørt 142 km.

Fredag 6-7. "Den Trondhjemske Postvej".  Vi kører 7 km fra campingpladsen i retning mod Stranda. Her passerer stien "Den Trondhjemske Postvei" den vej vi kommer af. Det er lidt svært at finde stedet, da man er i gang med et større anlægsarbejde. Man er både ved at lave en ny tunnel og vejstrækning. Desuden skal der laves en stort udsigtsplatform. Vi befinder os jo lige over for stedet, hvor Geirangerfjorden begynder. Det lykkes dog at få parkeret bilen midt i roderiet, og finde stien vi skal gå ad. Det allerførste stykke er meget stejlt på løse sten, men ellers går det let opad. Vi har den flotteste udsigt over Sunnylvsfjorden og Geirangerfjorden på vej opad. Efter en time når vi  op til Ljøsetra hvor det er tid for pause, og tid for at sidde og nyde udsigten. Vi har faktisk udsigt til "Nordkapp". Det skal måske for en ordens skyld nævnes, at det er et gensyn med  en af Hurtigrutens færger. De nordgående færger kommer ind til Geiranger  i sommer sæsonen.  Kørt 14 km.

Liasetra

Udsigt til "Nordkapp" på Sunnylvsfjorden

Lørdag 7-7. Norangsdalen. I dag kunne det blive til en tur op gennem Norangsdalen, til færgestedet Lekneset. Det er en smal dal, der er formet af de stenskred der har været i tidens løb. Det er ikke megen sol der kommer ned i dalen. Vi er ikke særligt højt oppe, men alligevel ligger der masser af sne op ad fjeldsiden i skyggesiden.  Kørt 60 km.

Søndag 8-7. Nore Fjordsenter. Campingpladsen i Hellesylt ligger fint på flere måder. Udsigt, og mange muligheder for at gå ture, direkte fra pladsen. De første to dage havde vi næsten pladsen for os selv, men det blev da godt nok ændret da det blev fredag og Hellesyltdagene begyndte. Der blev så overfyldt, at da vi skulle af sted, måtte vi bede nogle af de andre campister om at flytte sig, for at vi kunne komme ud. Vi kører til Camping Nore Fjordsenter ved Bryggja. http://www.nore-fjordsenter.com/?side=camping  Vi er 19 km fra Måløy og kommer til at ligge med udsigt over Nordfjorden.  Kørt 97 km.

Mandag 9-7. Vestkapp. Vi kører ud på Seljehalvøen og helt ud til kysten og op på Vestkapp. Vestkapp er noget af det aller vestligste af Norge, en 496 m høj klippe. Vi ved fra et besøg i 1996, at udsigten er fantastisk, men i dag er  toppen totalt indhyllet i tåge. Vi kører de 3 km tilbage af den meget smalle vej, og fortsætter ud til kysten i retning af Honningsvåg. Vi finder et sted med udsigt over havet, hvor vi kan holde spisepause. Vi sidder inde i bilen, som jo ganske vist er parkeret på et åbent og udsat sted. Vi kan ikke undgå at følge med i vejret udenfor. Det skifter mellem helt vindstille, og noget der føles som vindstød af orkanstyrke. Ind i mellem er vi oprigtig nervøse for, om vindstødene kan vælte bilen omkuld, på den måde som der bliver rusket i den. Vi ønsker ikke at finde ud af det, og begynder at køre tilbage til campingpladsen igen.  Kørt 130 km.

Kannesteinen

Kråkenes

Tirsdag 10-7. Kannesteinen og Kråkenes fyr. Dagens tur går til Vågsøy, hvor vi i Måløy kører 10 km ud til Oppedal, hvor vi kommer frem til Kannesteinen. Det er en klippe der har fået en ganske speciel facon, af havets slid gennem tusinder af år. Efter at være retuneret til Måløy, fortsætter vi ud til Kråkenes fyr. På denne strækning får vi nogle fantastiske udsyn over kystlandskaberne  i flere retninger. Vi kan køre helt ud til fyret, men går de sidste 500m. Kråkenes fyr ligger på den nordligste og mest vejr udsatte plads på øen. Det må være en spændende og barsk omgang, at besøge stedet i hårdt vejr. Vi er dog så heldige, at der er fint og stille solskinsvejr mens vi er der, så vi må nøjes med at nyde en vid udsigt over Stadhavet. Efter fyret kører vi en lille runde, hvor vi kommer forbi Refviksanden, Norges fineste badestrand. Det er lidt mærkeligt at se denne kridhvide sandstrand, ligge inde mellem alle klipperne.  Kørt 115 km.

Kråkenes fyr.

Onsdag 11-7. Det er gråvejr, så vi nøjes med at køre en tur ind til Måløy, og går lidt rundt på havnen. Kørt 25 km.

Torsdag 12-7. For at være klar til festival fredag, kører vi nu til Otta, og vælger Otta Camping som ligger fint ned til Otta Elv.  268 km.

Fredag 13-7. Dagen bliver brugt på dansefestivalen i Sel.

Lørdag 14-7. Vi begynder på hjemturen, og forsøger på om vi kan være lidt smarte. Da vi kørte nordpå ad E6 skulle vi betale vejafgifter 6 gange og kom af med 93 kr. Da vi har god tid kører vi ad vej nr. 4 ned til Lillestrøm, og videre ad nr. 22. Vi kommer da kun af vej 13,45 kr i afgifter. Vejbanen er rigtig fin at køre på, men vej 22 er meget snoet, så man skal have god tid. Vi havde udset os en campingplads ved Mysen, men det viser sig bare at være et grønt areal bag en tankstation, så her vil vi ikke være. Vi kører videre til Frederikssten Camping ved Halden. Her har vi været et par gange før. Kørt 394 km.

Søndag 15-7. Der er god tid for os at køre til Varberg, hvor vi skal med færgen kl. 18.35.  Kørt 356 km.

Vi har altid kunnet lide at komme på Norske campingpladser. På langt hovedparten, er det en selvfølge med god plads og udsigt til flot natur. De seneste år, er der kommet det yderlige til, at det er blevet meget almindeligt med trådløst Internet, som man ikke betaler ekstra for.