Norge Du kan finde flere ture til Norge på  Forsiden 

Tur til Nordnorge - 2022

Lofoten - Vesterålen - Senja

 

Lørdag 18-6. Värnamo. Vi kører hjemmefra kl. 6.40, og ruten går over Sjælland. Vi overnatter på Värnamo Camping. Kørt 553 km. Värnamo Camping

Søndag 19-6. Kungsör. Vi fortsætter ad E4 til Norrköping hvor vi drejer op ad vej nr. 56. Vi overnatter på Ekuddens Camping ved Kungsör. Her får vi en plads med udsigt til Mälaren. Kørt 338 km. Ekuddens Camping

Mandag 20-6. Härnösand. Turen fortsætter ad vej 56, til vi når Gävle. Herfra følger vi E4 op til Härnösand og Sälstens Camping. Her får vi en højt liggende plads med fornem udsigt over Norra Sundet. Omgivelserne har været ret kedelige på ruten. Engang imellem kommer vi over en bro, eller forbi en sø. Ellers har der kun været udsigt til en masse træer. Derfor er det ekstra godt at få en fin udsigt fra campingpladsen. Vi gik en god tur ind til Härnösand langs sundet, i den fine aftensol. Kørt 451 km. Sälstens Camping


Sälstens Camping ved Härnösund

Tirsdag 21-6. Norrfjärden. Man skulle tro det ville være en fin tur, når vi kører langs den Botniske bugt. Men vi ser næsten aldrig havet, men derimod en frygtelig masse træer. Der er nogle få fine udsigter når vi kører over nogle høje broer. Sådan et udsigtssted ser vi fra Högakustenbron over Storfjorden ikke så langt nord for Härnösand. På den anden side af broen går der en vej op til rastepladsen Hornöberget. Den ligger meget højt oppe, og der må være en fantastisk udsigt deroppefra. Vi var ikke deroppe selv, men det vil være et oplagt sted at holde pause. Vi kunne se mange autocampere som sikkert havde overnattet der. Vi følger E4 hele dagen, og kører ind på Ladrike Camping der ligger lidt nord for Piteå. Pladsen er let at komme til fra E4, men er ret primitiv. Kørt 445 km. 

Onsdag 22-6. Kiruna. Vi fortsætter ad E4 og senere ad E10, hvor vi passerer Polarcirklen. Vi stopper i Kiruna og installerer os på Camp Ripan. Kørt 374 km. Camp Ripan

Torsdag 23-6. Kiruna. Vi vælger at tage en ekstra dag i Kiruna. Vi går lidt rundt i byen, og er ude ved mineselskabet. Det havde uden tvivl været spændende med en rundvisning nede i minerne, men det skal bookes på forhånd, og det var ikke med i vores planer. Man er i gang med at flytte byen inden den styrter i afgrunden. Der produceres 76.000 tons jernmalm i døgnet, og det foregår nede i 1365 meters dybde. Så der må være et enormt hulrum dernede. Det er noget af nogle forskelle man kan se i byen, med triste boligblokke og huse der trænger til maling. I det nye område hvor der bliver bygget, ser der til gengæld ikke ud til at der skal spares.


Den synlige del af minen oven på jorden




Fancy byggerier i Kiruna

Fredag 24-6. Kabelvåg - Lofoten. Vi tager de sidste km til Norge. Landskabet efter Kiruna bliver noget mere spændende at se på. Der er vide udsiger over Torneträsk og senere over Abisko nationalparken. Der er koldt heroppe og stadig is på vandet, og desuden hænger skyerne noget lavt, så det er svært at nyde det uden for bilen. Efter grænsen til Norge er det først barsk højfjeldsterræn, men så begynder det at gå nedad.

Fremme på Lofoten finder vi Kabelvåg Feriehus og camping og bliver installeret her. Kørt 390 km. Kabelvåg Camping


Der var koldt ved Abisko, men flot alligevel

Lørdag 25-6. Stamsund, Ballstad, Kvalnes - Lofoten. Vi tager den første tur på Lofoten, og kører ad RV 815 til Stamsund og rundt via Steine ud på den næste halvø med byerne Sennesvika og Ramsvika. Vi slutter den del af turen i Ballstad. På tilbagevejen følger vi E 10, men laver en afstikker ud omkring Kvalnes, som ligger ud til havet på den modsatte side af Lofoten. Der er mange flotte landskaber på turen, men den bedste udsigt fik vi på vejen fra Ramsvika mod Leknes. Kørt 182 km.

Fine udsigter i to retninger på samme punkt

Søndag 26-6. Henningsvær, Austenesfjorden - Lofoten. Vi kører ned til Henningsvær, en fiskerby som sikkert mere er en turistby nu. Vi parkerer helt uden for byen og går derind. Senere er vi ude ved rastepladsen ved Austenesfjorden. Her er anlagt nogle træbroer så man nemt kan gå ud og se nogle flotte udsigter over fjorden. Vi gør et stop ved Lofotkaderalen ved Kabelvåg. Et voldsomt bygningsværk på dette sted. Kørt 79 km.


Henningsvær


Lofotkaderalen


Austenesfjorden
 

Mandag 27-6. Moskenes - Lofoten. Vi flytter til det sydligste af Lofoten, og får plads på Moskenes Camping med vid udsigt over havet. Nordnorge har stor tiltrækning på folk fra sydeuropa. Vi møder mange fra Italien og Spanien. De har jo i sagens natur langt at køre for at komme hertil. Men det med afstanden blev dog helt overgået af en autocamper der kom her til pladsen. Den kom fra Sydafrika, og var startet afsted i maj måned sidste år. Kørt 123 km. Moskenes Camping

Tirsdag 28-6. Reine, Å - Lofoten. Vi kører til Reine, og nyder det utroligt flotte natursceneri der er udsigt til, fra et par parkeringspladser uden for byen. Videre kører vi til rastepladsen Akkarvikodden, der er en af rastepladserne på den nationale turistvej. På vejen tilbage gør vi et stop på Hamøy. Vi går lidt rundt i fiskeværet, og får også her udsigter til fjelde med spidse toppe. Vi tager også igen et stop ved Reine, og går denne gang hen for at betragte trappen op til Reinebringen. Den er i gang med at blive bygget af sherpaer fra Nepal. Pr januar 2020 var der anlagt 1566 trin. Det er uden tvivl et fantastisk skue hvis man tager turen derop. Vi havde det under overvejelse da der var længe til, men det blev ved tanken. Vi slutter dagen med en tur til det sydligste af Lofoten, hvor vi parkerer ved byen med det overskuelige navn Å. Vi fortsætter til fods, til vi absolut ikke kan komme længere, og nyder udsigterne over fjeldene og havet. Kørt 39 km.


Reine


Reine


Reine


Hamøy


Det sydligste af Lofoten ved Å

Onsdag 29-6. Nusfjord, Nappskaret - Lofoten. Vi flytter campingvognen til Ramberg Gjestegård. En lille campingplads hvorfra der skulle kunne ses midnatssol over havet, hvis ellers den er synlig. Herefter kører vi tur til Nusfjord og Nappskaret. Kørt 30 + 62 km. Ramberg Gjestegård

Torsdag 30-6. Sortland - Vesterålen. Vi forlader Lofoten og kører til Vesterålen, og Sortland Camping. Vi var også på pladsen for 15 år siden. Da var det en fin plads, men der er vist ikke gjort noget ved den siden. Den ser meget forsømt ud, med meterhøjt ukrudt. Men beliggenheden med udsigt fejler ikke noget. Kørt 214 km. Sortland Camping

Fredag 1-7. Andøya - Vesterålen. Vi kører en tur rundt på Andøya. Vi kører først ad den vestlige vej på Andøya op til Andenes. Det er den med de flotteste landskaber tæt på, men også den langsomste vej, så det passer jo godt sammen. Efter Andenes returnerer vi ad den østlige rute. Her er der udsigter til de flotte fjelde på Senja, som dog er uklare på grund af kraftigt modlys. Man kunne måske, på en dag med så fint solskin, med fordel køre turen igen om aftenen. Der vil være flotte udsigter til midnatssolen på den vestlige rute, og måske vil de fjelde der er i modlys om dagen stå i et fint skær om aftenen. Kørt 218 km.

 


Jo, disse fem billeder er alle fra Andøya

Lørdag 2-7. Nyksund, Stø - Vesterålen. Vi kører en tur til Nyksund, og senere ud til Stø. En ok tur, uden at være noget specielt. Kørt 139 km.

Søndag 3-7. Hadseløya - Vesterålen. Vi kører en tur rundt på Hadseløya. I Stokmarknes, som er det første på øen vi kommer til, er der bygget en kæmpe bygning som rummer et af Hurtigrutens gamle skibe. Det er i tilknytning til Hurtigrutens museum, som er placeret her da Hurtigruten har sin oprindelse her i Stokmarknes. På turen rundt på øen får vi det velkendte panorama. En fjord, fjelde med sne på den anden side af fjorden, og solen der skinner på det hele. Det kan måske begynde at virke lidt ensformigt, men vi bliver ikke sådan lige trætte af at se det. Nede ved Melbu sejler der stadig færger over til Lofoten, som vi også var nødt til at benytte da vi var her i 2007. Kørt 102 km.

 

Mandag 4-7. Harstad - Vesterålen. Vi flytter til Harstad Camping, og får udsigt som den er fra de fleste norske campingpladser. Kørt 122 km. Harstad Camping

Tirsdag 5-7. Elgsnes, Gangsåstoppen - Vesterålen. Vi begynder dagens tur, med at køre nogle få km til en p plads, hvorfra man kan gå op til Gangsåstoppen. Det er en let gåtur, hvor vi når toppen på 20 min. Her er der bare panoramaudsigt ud over Harstad og de flotte omgivelser byen ligger i. Der er bord og bænke på udsigtspladsen, så det er et perfekt sted, hvis det er madpakketid.

Hvis man var gået herop ved syvtiden om om morgenen, ville man kunne se to af Hurtigrutens skibe i havnen på en gang. Vi fortsætter køreturen ud af odden langs Toppsundet til spidsen ved Elgsnes. Igen med et panorama af en udsigt til fjeldene på Øen Grytøya på den anden side af sundet. Efter at være gået ud på spidsen af Elgsnes, og vi er kørt tilbage, fortsætter vi langs Kasfjorden via Bremsnes og Kvæfjorden tilbage mod Harstad. Stadig en flot tur den vej også. Kørt 93 km.

 
Noget af Harstad

Onsdag 6-7. Senja. Vi flytter til Senja, Norges næststørste ø. Vi indlogerer os på Senja Camping. Kørt 223 km. Senja Camping

Torsdag 7-7. Tur på Senja. Vejret er kedeligt, men vi håber det klarer op så vi kører en tur alligevel. Vi kører mod vest ad RV 86 og kommer til den nationale turistvej for Senja. Her er der lavet flere flotte rastepladser med udsigter. På den første vi kommer til, Bergsbotn, er der lavet en fancy udsigtsplatform. Der er fantastisk flot her. Det kan vi se trods gråvejret. Da vi kommer til de næste pladser, Tungeneset, Ersfjordstranda, og Mefjordvær har regnvejret helt taget udsigterne. Vi havde oprindeligt planlagt at skulle længere frem ad ruten til Husøy og Botnhamn, men vejen er spærret mellem Mefjordbotn og Senjahopen. De er ved at lave en overbygning af vejen, som skal beskytte mod stenskred, og den vil være lukket til november. Vi kunne køre hele den anden vej rundt om på Senja for at komme dertil, men jeg regner ikke med at den strækning er særlig spændende. Vi opgiver at få mere ud af turen på grund af vejret, og returnerer til campingpladsen. Kørt 131 km.

 
Bergsbotn udsigtsplatform

Fredag 8-7. Senja. Vi har opgivet at køre tur på grund af vejret. For dog at fortage os noget kører vi ind til Finnsnes for at handle og tage imod Hurtigruten der kommer kl. 11. Det er dog slet ikke Hurtigruten i dag, men det konkurrerende rederi Havila, der har fået rettighederne til fire skibe på ruten. Om eftermiddagen kører vi en spontan tur til Rubbestad og Vangsvik. Det var faktisk en fin tur. Kørt 36 og 42 km.

Lørdag 9-7. Bergsbotn, Tungeneset, Mefjordvær - Senja. Vejret er bedre og vi vil gentage turen fra torsdag. Denne gang kører vi først ned til Gryllefjord og Torsken. Det var fint nok at køre dertil, men vi vil nok mest huske afstikkeren for noget vejarbejde med helt vanvittig dybe huller. Der var så mange huller, at det var helt umuligt at køre uden om dem. Det var lidt utroligt, at man ikke fylder noget i hullerne, på en vej der også fører til en færgerute. Men ellers kører vi tilbage til turistrutens udsigtspladser, og denne gang går det fint med at se udsigterne. Først kommer Bergsbotn med udsigtsplatformen med udsigt over Bergsfjorden. Ved Tungeneset er der lavet en træbane, hvorfra man kan gå videre over klipperne og have flot udsigt til Oksen fjeldet med skarpe spidser. Ersfjordstranda kører vi forbi idag. Der lagde vi mest mærke til den gule toiletbygning, og ellers er der sandstrand. Den sidste inden vejspærringen, Mefjordvær, byder også på flotte udsigter til fjeld. Kørt 179 km.


Gryllefjorden


Bergsfjorden


Oksen fjeldet

Søndag 10-7. Sifjorden - Senja. Den sidste dag i Norge, kører vi en tur til Grunnfarnes og Flakkstadvåg. De to steder oplever vi ikke noget særligt ved, men på vejen ned fra fjeldet mod Sifjorden og igen på vejen over fjeldet mod Flakkstadvåg, er der flot panorama over Sifjorden. Vi bliver mindet om, at vi stadig er langt mod nord. Vejen kommer kun op i 367 m.o.h og alligevel er der stadig sne her, og der gror ingen træer i den højde. Vi kører tilbage til Senja Camping, for den femte overnatning. Det er usædvanligt mange overnatninger på samme plads, i de områder vi normalt kommer i heroppe. Det gælder både for os, men også alle andre. Det skyldes dog også regnvejr i to dage, at vi blev så længe. Det bliver også bemærket ved afregningen af campingværten. Vi blev ikke betjent af hende, men alligevel bemærker hun, at hun havde lagt mærke til at vi havde været der længe. Hun syntes dog at det var hyggeligt. Kørt 126 km.

 
Sifjorden

Mandag 11-7. Gällivare. Vi begynder den lange hjemtur, som vi har planlagt at give os god tid med. Vi kører samme vej over Abisko som vi gjorde på udturen. Denne gang er vejret fint, men udsigterne ser vi mest i spejlene. Hvis man kun skal køre over Abisko den ene vej, kan det klart anbefales at køre i retning mod Norge. Da kan det fine landskab ses gennem forruden. Vi kører til Gällivare Camping. Kørt 436 km. Gällivare Camping

Tirsdag 12-7. Inlandsvägen - Sorsele. Vi fortsætter ad E 45 eller Inlandsvägen som den også kaldes. Det er kedelig men effektiv kørsel. Vi møder næsten ingen biler, og der er meget langt mellem byerne, så det skrider hurtigt frem. Men det kræver en vejbane at køre på. Vi mødte et vejarbejde på 26 km, hvor en stor del af vejen var fjernet, og ved at blive bygget op igen af et tykt lag skærver. Det havde vi så at køre på, når ellers vi fik lov. Man tænker ikke på, at der faktisk er lidt stigninger på vejen. Det er skiltet med 8% som det meste. Men når man kører i de løse skærver, bliver man nervøs for at komme til at holde stille på en bakke. Jeg tror ikke vi vil kunne sætte igang igen ved egen hjælp, når vi har campingvognen på slæb. Noget andet der kan drille, er renerne der pludselig kan komme ud mellem træerne og over vejen. Vi overnatter på Sorsele Camping. Kørt 328 km. Sorsele Camping


Lange strækninger med vejarbejde på E45


Det er ikke alle rener der holder sig i siden af vejen


E45 snor sig lidt det meste af tiden. Det er sikkert godt nok.

Onsdag 13-7. Dorotea. Vi forlader Sorsele, og vil ikke savne de utroligt mange myg. Vi fortsætter ad Inlandsvägen til Dorotea og Doro Camp Lapland. Kørt 196 km. Doro Camp

Torsdag 14-7. Sveg. Vi tager næste etape, og kører til Svegs Camping. Kørt 358 km. Svegs Camping

Fredag 15-7. Filipstad. Vi fortsætter ad E 45 til vi er kommet gemmen Mora, herefter følger vi vej 26 til Filipstad og Munkebergs Camping. Det er tilsyneladende stadig Inlandsvägen vi følger. E 45 har været kedelig at følge, men heldigvis snor den sig det meste af tiden, så det ikke er en lang lige strækning man sidder og stirrer på. Det har været effektivt at køre der, lige bort set fra der hvor man ryger ind i vejarbejdsstrækninger hvor man kører på et tykt lag skærver. Kørt 312 km. Munkebergs Camping

Lørdag 16-7. Skärhult. Vi fortsætter uden dramatik eller oplevelser til Skärhults Camping. Den ligger bag ved en rasteplads ned til Skärhult sø, 54 km fra Halmstad. For første gang på hele vores tur, kan vi ikke betale med kort. Vi har ikke haft Norske og Svenske kroner med, og det er gået lige til allersidste overnatning. Lejrchefen taler dansk, så vi får forhandlet os frem til at vi kan betale med 20 Euro, som vi har taget med. Kørt 341 km. Skärhults Camping

Søndag 17-7. Afslutning. Vi kører igen via Øresund og Storebæltsbroen hjem. Kørt 524 km.

 

Vi kørte ialt 7200 km, heraf 5755 km med campingvognen. Det blev til 29 overnatninger fordelt på 17 campingpladser.

Vi havde en fantastisk tur, men som altid i Norge, har vejret en altafgørende betydning. Men der var vi heldige langt den største del af tiden. Ruterne op gennem Sverige er ikke særlig spændende set med vores øjne, men hvis man ser bort fra store strækninger med vejarbejde, går det hurtigere med at komme frem.