Du finder flere ture til Østrig på  Forsiden

Osttirol - Kärnten - 2012

Grossglockner set fra sydsiden

Lørdag 25-8. Camping Sultmerberg. http://campingplatzsultmerberg.de/  Vi kører hjemmefra kl. 6.23. Det går langsomt i, og efter Hamburg, men vi har sænket ambitionsniveauet og vil lade klokken, og ikke antal km bestemme hvornår vi vil stoppe med at køre.  Da klokken er 17.45, kører vi ind på Camping Sultmer Berg ved Northeim. Det gode ved pladsen, er den  korte vej fra motorvejen. Til gengæld bruger vi en del tid på, at få campingvognen til at stå vandret, da pladsens areal er temmelig skråt. Men det lykkes da til sidst, at få stablet så mange klodser under støttebenene, at vognen stod nogenlunde.  Kørt 568 km.

Søndag 26-8. Inntal Camping. Vi begynder dagens kørsel kl. 8.15, og kører den sædvanlige rute via Würtzburg, Nürnberg, München. Vi bruger lidt tid på kø ved Ingolstadt, men ellers kører det fint hele dagen. Da klokken igen er 17.45 ankommer vi til Inntal Camping, der ligger op ad motorvejen ved Flintsbach på vej mod Kufstein. Vi er stadig i Tyskland, men kun få km fra grænsen til Østrig. Her er der ingen problemer med, at campingvognen til at stå vandret.   Kørt 620 km.

Mandag 27-8. Camping Edengarten. http://www.campingedengarten.at/index-next.html  Turen fortsætter ind i Østrig, hvor vi kører via St.Johan, Kitzbühel og Felbertauern til Matrei i Østtyrol. Vi kører ind på Camping Edengarten, hvor vi får udsigt til bjergene på nærmeste hold, hele vejen rundt. Pladsen ligger centralt for ture i Østtyrol. Det er dog også for beliggenheden, at man vælger denne plads, og ikke campingværtens folkelighed. Han har vist aldrig hørt om gemütlichkeit.  Kørt 121 km.

Udsigten fejler ikke noget på Camping Edengarten

Matrei set fra oven

Tirsdag 28-8. Kalser Glocknerstrasse. Der er et helt fantastisk vejr idag, med en klar og skyfri himmel. Det vil vi udnytte med en tur ad Kalser Glocknerstrasse. Vi kører lidt sydpå fra Matrei til Huben, hvor vejen til Kals går fra. De sidste 7 km, og den mest spændende del, er betalingsvej hvor vi må af med 9 €. Vi fortsætter til vejen slutter ved Lucknerhaus, hvor der er parkeringsplads. Det vil sige parkering er der, men ingen plads. Der er mange der vil udnytte det fine vejr, men det lykkedes dog at komme af med bilen i vejkanten. Lucknerhaus ligger i 1920 m højde. Der er fin udsigt til Grossglockner, som ses her fra sydsiden. Det er helt ideelle forhold at tage billeder i, uden modlys, ingen varmedis og klar blå himmel. Vi går videre ad vejen mod Lucknerhütte der ligger 2241 m.o.h. Vi når frem til hytten efter 45 min, og har næsten hele tiden haft udsyn til Grossglockner, som vi er kommet nærmere. Vi fortsætter i retning af Stüdlhütte der ligger 2802 m.o.h. Vi har dog ikke planlagt, at nå frem til denne hytte også. Vi kommer ganske vist tættere på Grossglokner, men der er mindre bjergtoppe der spærrer udsigten. Vi stopper ca. på halvvejen, da vi ikke ved hvor langt vi skal, for at udsigten evt. bliver bedre til Østrigs højeste bjerg. Vi holder vores pause, og nyder det fantastiske vejr, og nøjes med udsigten til toppen af bjerget. Da vi er tilbage ved bilen og Lucknerhaus, kan vi konkludere, at den bedste udsigt havde vi faktisk i begyndelsen af vandreturen. Så her er der muligheder for udsigt, selv om man ikke er til vandreture. Kørt 55 km.

Frit udsyn til Grossglockner fra stien

Men også allerede fra p pladsen

Onsdag 29-8. Grossvenediger. Dagens udflugt går ind i Virgental. Inden vi når ind i bunden af dalen ved Hinterbichl, tager vi dog lige en gåtur. I Prägraten er der skiltet til Lasnitzen Hütte. Her drejer vi fra, og kommer ned til et gammelt savværk hvor vi parkerer. Vi fortsætter til fods ad skovvejen, hvor det går en del opad med det samme. Vi går mest inde i skov, men der kommer dog udsigtssteder over dalen. At vi lige har valgt at gå til Lasnitzen Hütte, skyldes udsigten til Grossvenediger, Østrigs næsthøjeste bjerg på 3674 m. Vi er fremme ved hytten, der ligger 1900 m.o.h,  efter 1 t og 40 min. Udsigten er også fin, men i dag er der ingen kejserhimmel. Toppen af bjerget bliver ved med at være gemt i skyerne, så vi må nøjes med at se den nederste del.  Kørt 38 km.

Udsigt til Grossvenediger og en masse skyer

Maltatal

Torsdag 30-8. Oberdrauburg Camping. Vi har mens vi har boet på pladsen i Matrei, kunnet se op på en mindre vej der snor sig op ad bjergsiden. Den skal vi lige selv prøve, inden vi kører videre. Vi skal lige se om vi har ret i vores formodning om, at udsigten over Matrei må være fin. Vi kører ud på den gennemgående vej 108 mod nord. Ved Hotel Goldried går der en vej fra. Der er ingen skiltning ved den store vej, men senere er der skilte til Kuenzer Alm. Og jo, udsigten er fin over hele området, med Matrei lige neden for. Efter kun 7 km er vi oppe hvor vejen går ind over bjerget, og vi vender om igen. Vi havde planlagt en tur op i Defreggental, inden vi skulle forlade Matrei, men der er lovet uvejr torsdag eftermiddag, og koldt og regn fredag. Vi vælger derfor at køre til Oberdrauburg, for at opholde os på campingpladsen der de næste to dage. http://camping.oberdrauburg.info/  Vi kender pladsen fra sidste år, og ved at det er en fin plads, hvor man får det hele for det halve, når man er henne på denne tid af året.  Kørt 48 km.

Fredag 31-8. Dagen byder på heldagsregn, så det vildeste vi kunne finde på, var at gå ned til den nærmeste tankstation, for at købe en motorvejsvignette.

Lørdag 1-9. Camping Maltatal. Vi flytter til Camping Maltatal. http://www.maltacamp.at/de/  66 km. Vi har aftalt med venner hjemmefra, at de skal mødes med os i vores anden ferieuge. De kommer med 5 campingvogne her til Maltatal. Vi har været på Camping Maltatal en gang før, for tyve år siden. Otte nætter havde vi dengang. Det er en rekord for os, der ikke er slået siden. Det er også en rigtig udmærket plads. Toiletbygningen er ny, og det flotteste vi nogensinde har set.

Søndag 2-9. Vi afventer at de sidste ankommer fra Danmark. Vejret er meget skyet, så vi nøjes med at gå en tur op i Malta by.

Kölnbreinsperre

Kölnbrein Stausee

Mandag 3-9. Dagens udflugt går ad Malta Hochalmstrasse, en idyllisk panoramastrækning med mange vandfald undervejs.  På den 14,4 km lange strækning, kommer man mere end 1000 m højere op. På et tidspunkt bliver vejen ensrettet, som giver os en ventetid på 20 min. Det er dog så smart, at vi holder lige ved et af de flotteste vandfald, som det derfor bliver muligt at gå hen og beundre på nærmere hold. Vi når frem til enden af vejen ved Kölnbrein Stausee.  Her er der bygget en 200 m høj dæmning, den højeste i Østrig. Det er et imponerende bygningsværk at gå ud på. Hvis ikke det giver spænding nok i sig selv, har man inden for de sidste par år, monteret en stålplatform øverst oppe. Her kan man kigge de 200 m ned under sine fødder, så bliver udsigten ikke bedre. Vi er med på en guidet rundvisning, men det giver dog ikke det allerbedste udbytte, da vi har svært ved at forstå, hvad den gode mand fortæller os.  Kørt 60 km.

Hvis muren ikke virker særligt høj set herfra.....

......så hjælper det at gå derud

Tirsdag 4-9. Nockalmstrasse. Denne dag står på tur ad Nockalmstrasse. Fra Gmünd kører vi ad L 99 langs med motorvejen og de mange høje broer. I Krems er der skiltet mod Nockalmstrasse, som vi tager retning mod. Vejstrækningen som strækker sig over 35 km går ikke specielt højt op, men det er en meget naturskøn strækning. Der er flere p. pladser med udsigtsmuligheder, som ved Eisentalhöhe, der er vejens højeste punkt 2042 m. Efter en fin tur, fortsætter vi ned mod Millstättersøen. I Dellach drejer vi skarpt til højre op til Sappl, og fortsætter ad vejen parrellelt med søen til Gmünd. Det er en smal vej vi kommer ud på til sidst, men belønningen kommer i form af en flot udsigt ned over Gmünd.  Kørt 118 km.

Onsdag 5-9. Dagen hvor vi skal have festaften. Om dagen kører vi på til Maltaberget, 7,5 km op til slutningen af vejen. Der er rigtig gode udsigter over Maltadalen undervejs. Vi fortsætter ad en rute videre til fods, men da det er temmelig diset gør det ingen forskel for udsigten. Da klokken er 17.45 går vi ned i campingpladsens restaurant, for at bestille vores mad, og kl. 19.30 begynder musikken. Die Pöllys som familieorkestret hedder, er ganske vist lokalt. De bor kun to km fra campingpladsen, men de kommer vidt omkring og optræder, og det er også et fantastisk show de præsterer i løbet af aftenen. Ikke alene kan de spille på 25 forskellige instrumenter, men det er også med en masse artisteri samtidig. Campingpladsen har sørget for musikken, rent faktisk kun for vores skyld.

Torsdag 6-9. Villacher Alpenstrasse bliver dagens mål. Vi kører den hurtige vej ad motorvejen til Villach, hvorfra vejen udgår. På den 16,5 km lange strækning, er der 11 p muligheder med flotte udsigter. Vi er næsten inde på dem alle. Den første ligger 770 m.o.h og den øverste er i 1732 m. Udsigterne over Villach, og området omkring bliver bedre jo længere vi kommer opad. På nogle af udsigtsstederne har vi også udsigter til Karawanken Alperne der danner grænse til Slovenien og Julijske alper inde i Slovenien. Ved p plads nr. 5 er der udsigt til grænsestedet i bjergene hvor Østrig møder Slovenien og Italien. Ved den øverste p plads er der panoramaudsigt vidt omkring. Det vil sige lige i dag er sigtbarheden ikke så god, men vi har været her før, så vi ved den er der. Det er muligt at gå op til Dobratsch Gipfel på ca. 90 min. Vi har ikke prøvet det af, men det var hvad vi kunne læse. På vejen tilbage til Malta, kører vi langs bredden af Millstättersøen.  Kørt 155 km.

Nockalmstrasse

Stilhed er ikke just det man forbinder med sådant et køretøj

Begge ture ad Nockalmstrasse og Villacher Alpenstrasse var rigtige flotte ture, men der var ikke fotovejr. Vi har derfor ingen billeder, vi synes er gode nok til siden her.

Der har ikke kun været stilhed i bjergene, mens vi har været hernede. Man har afholdt Europas største Harley Davidson træf ved Faaker See. Og vi skal da lige love for, at det går ikke stille af, når man møder en stime Harleyer i en tunnel eller på de smalle bjergveje. Vi har kunnet læse os til, at der deltog mere end 70.000 motorcykler.

Fredag 7-9. Som vejrudsigten har forudsagt længe bliver vejret rigtigt fint i dag med blå himmel. Vi vælger igen at køre op til Kölnbreinsperre, i håb om, at kunne få taget nogle bedre billeder, og gå en tur højere op i tærenget. På tilbagevejen stopper vi nogle af vandfaldene der er langs vejen.  Kørt 52 km.

Lørdag 8-9. Hjemturen begynder. Det bliver en træg omgang med megen køkørsel. Vi kører fra Malta kl. 8.30 og da klokken er 18.30 ankommer vi til Camping Estenfeld ved Würtzburg. http://www.camping-estenfeld.de/  Det er en ret primitiv plads, men vi er på plads med det samme uden at spænde fra. Kørt 554 km.

Søndag 9-9. Den resterende vej hjem, gik helt usædvanlig let. Vi nåede næsten ikke at holde stille, og selv ved Hamburg kom vi aldrig under 60 km/t.  Kørt 837 km.