Norge Du kan finde flere ture til Norge på Forsiden

Sunnmøre 2014

Tur ved Hjørundfjorden, Ørsta, Ålesund og Trollstigen

Udsigt over Ålesund

Ruten: Frederikshavn - Oslo - Ørsta - Ålesund - Åndalsnes - Otta - Göteborg - Frederikshavn

Fredag 27-6. Vi kører til Frederikshavn Marina hvor vi overnatter. Kørt 223 km. http://www.frederikshavnmarina.dk/Camping/Forside/campingR.htm

Lørdag 28-6. Storenga Camping. Kl. 9.15 forlader vi Frederikshavn på Stena Saga med kurs mod Oslo. Det er en lang sejltur på 8 t 45 m. Vi havde fra en tidligere tur, store forventninger til sejlturen op gennem Oslofjorden. Det er dog gråt og trist i vejret da vi når dertil, så vi får ikke den oplevelse ud af det, som vi havde håbet på. Efter Oslo kører vi til Storenga Camping ved Minnesund, hvortil vi ankommer lidt efter kl. 19. Kørt 77 km.  http://www.nafcamp.com/en/campingplasser/1073-Storenga-Camping

Søndag 29-6. Kvivsvegen og Ørsta Camping. Vi fortsætter ad E6 til Otta, hvor vi kører vestpå til Stryn og Hornindal. Her åbnede Kvivsvegen i september 2012, hvad vi opdagede da vi var i Hellesylt samme år. Det er en ny afgiftsfri vejstrækning, der gennem adskillige tunneller gør det let at køre til Sunnmøre. På strækningen er det også blevet til en rasteplads med fin udsigt over Austefjorden. Vi slutter køreturen ved Ørsta Camping hvor vi finder en plads med udsigt til fjeldtoppe hele vejen rundt.  Kørt 471 km.  http://www.orstacamping.no/nb-NO/Default.aspx

Udsigt over Austefjorden fra rastepladsen ved Kvivsvegen

Mandag 30-6. På vores første udflugt kører vi fra Ørsta ad rv 655 til Vatne. Her drejer vi ud ad en smal serpentinervej, der går over til den nye Kvivsveg som vi også kom ad i går. Undervejs er der flotte udsigter over Austefjorden. Vores plan er at køre en tur i kanten af Austefjorden, om til Straumshamn, og der vende om igen. Det lykkes også, men det var noget forvirrende. Den nye vejstrækning er delvist anlagt på den gamle vej, og selvom vi har et nyt kort der står 2012 – 2013 på, er vejen slet ikke vist på det. Efter Austefjorden fortsætter vi gennem Skjåstaddalen til Storfjorden, hvor det er fint at holde en pause. På vej tilbage ad Kvivsvegen holder vi atter ind på den nyanlagte rasteplads. Et fantastisk panorama man har her ud over Austefjorden. Kørt 141 km.

Hjørundfjorden

Tirsdag 1-7. Hjørundfjorden og Lidaveten. Vi kører gennem Bondalen til Sæbø. Her bliver der tid  til pause, mens vi nyder udsigten over fjeldene på begge side af Hjørundfjorden. Inden vi vender tilbage til Ørsta, kører vi ud på halvøen der ligger mellem Ørstafjorden og Voldafjorden. Planen er at gå op på Lidaveten, den yderste fjeldtop på halvøen. Ruten er beskrevet som barnevenlig, men nævner dog ikke noget om, hvordan den er for folk i slutningen af halvtredserne. Det skulle tage en time at gå de 2 km fra 140m til 592m højde. De sidste 40 min kravler vi mere end vi går. Det værste bliver dog, at da vi nærmer os toppen, begynder der at trække tåge ind over fjeldet. Vi møder nogle lokale der er på vej nedad. De advarer os om tågen, der på kort tid kan gøre det umuligt at orientere sig. Vi gør op med os selv, at så meget spænding har vi ikke behov for, og vender om. Det var lidt bittert når der nok kun var måske 5 min opstigning tilbage. De lokale vi mødte, var dog så venlige at fortælle os, at udsigten var fantastisk oppe på toppen. Vi havde dog fået en del gode udsigter, men panoramaet hele vejen rundt, blev vi snydt for. Kørt 92 km.

Udsigterne undervejs til Lidaveten,

Onsdag 2-7. Hareid-Landet og Gurskøy. Vi kører gennem tunnelen under Vartdalsfjorden. Den er lige blevet betalt ud i sidste uge. Og er dermed blevet gratis at køre gennem. Vi kører først til Hareid, hvor der undervejs skulle være gode udsigter. Selv om der ellers er fint vejr, kommer der en del dis og tåge ind fra havet, som gør det begrænset med udsigterne. Vi kører derefter ud på Gurskøy hvor vi har planer om en gåtur ved Larsnes. Lige inden Larsnes er der igen en rasteplads med fantastisk udsigt. Kort forinden rastepladsen udgår der flere vandreruter. Planen var, først at gå 1 km til Storehornet, herefter 2 km videre til Nupatinden. Man går hen over fjeldryggene hvor højden kun varierer fra 170 m til 271 m højde. Da der ikke er nogen bevoksning her, er der fri udsigt hele tiden. Men der er stadig meget uklart, så derfor går vi kun til Storehornet 271 m.o.h. Vi har en fornem udsigt selv om der er diset, men der er ikke tvivl om, at på en klar dag vil det være en oplevelse. Kørt 127 km.

Rastepladsen ved Larsnes Follestaddalen

Torsdag 3-7. Hjørundfjorden og Vartdalsfjorden. Det er gråvejr i dag, så vi vælger en tur der ikke er så afhængig af vejret. Vi kører først gennem Follestaddalen til Standdal. Fjeldene vi ser er lidt usædvanlige med mange spidse takker. Det sidste stykke, går ad smal grusvej ned til Hjørundfjorden. Vi følger vejen langs fjorden til Festøya og videre langs Vartdalsfjorden til Ørsta. En ganske pæn tur til en gråvejrsdag. Kørt 76 km.

Udsigterne over Ålesund oppe fra Aksla

Fredag 4-7. Ålesund og Aksla. Vi forlader Ørsta, som har været et udmærket sted at bo. Der var masser af muligheder for at gå ture fra pladsen om aftenen, og udsigt til fjeldtoppe var der masser af. Vi kører til Festøya, og kommer direkte ombord på færgen til Solavågen. Overfarten varer 20 min, og så går det ellers mod Ålesund. Det er lidt kringlet at køre i Ålesund, men vi finder frem til Volsdalen Camping. Pladsen er ikke ret stor, men vi er jo tidligt ved den, og får en plads med udsigt. Om eftermiddagen kører vi op til udsigtspunktet Aksla, der ligger 4,5 km fra campingpladsen. Selv om Aksla kun ligger 160 m over havet, får vi et fantastisk skue over Ålesund. Kørt 57 og 15 km. http://www.volsdalencamping.no/nb-NO/Hjem.aspx

Lørdag 5-7. Vi havde planlagt at skulle være på Volsdalen Camping i 3 dage, men efter et døgn skal vi bare væk. Der er nye toiletfaciliteter, men de 8 toiletter der er, er udstyret med bad og håndvask, som ikke findes andre steder på pladsen. Det betyder at der er lang kø for at komme på toilet hele formiddagen. Der er mange teltcampister, og de lægger beslag på et toilet bare de skal børste tænder. Vi stiller ikke store krav til en campingplads, men dette her vil vi ikke stå model til. Vi flytter 28 km fra Ålesund til Vika Feriesenter der ligger ved Valle. Her får vi en plads med direkte udsigt over Storfjorden. Kørt 28 km.

Søndag 6-7. Vi kører en tur rundt på Haram. Først til Hamnsund derefter op til Brattvåg og videre til Skoravikja. Til slut gør vi et stop ved de gamle Skodje broer. En tur der ikke er noget særligt, men brugbar på en dag hvor skyerne hænger lavt. Kørt 96 km.

Mandag 7-7. Sukkertoppen. Vi nåede ikke op på udsigtspunktet Sukkertoppen, da vi var i Ålesund. Det vil vi forsøge i dag inden der kommer regn. Vi tager turen igen ind gennem Ålesund, og ud på Hessa som er det yderste man kan køre til. Lige efter Hessa skole går Sukkertopvegen fra til højre, og her er der skilt til Sukkertoppen. Vi kan parkere tæt på stiens begyndelse. Det tager ca 45 min at gå op til toppen der ligger 314 m.o.h. Der er en fin udsigt heroppefra over Ålesund, og havet med øerne med vest. Vi slutter turen af, med at køre gennem adskillige dybe tunneler, over til øen Godøy. Der er dog ikke så meget at se derovre. Kørt 107 km.

Udsigterne fra Sukkertoppen

Tirsdag 8-7. Trollveggen camping. Vi kører videre ad E136, en rigtig fin tur langs Romdalsfjorden til Åndalsnes. Herfra går det 10 km ud til Trollveggen Camping. Her burde der kunne være læ. Vi ligger så tæt på Trollfjeldet, at vi inde fra campingvognen kun kan se toppene gennem taglemmen. Kørt 101 km.  http://www.trollveggen.com/

Trollveggen CampingÅndalsnes

Onsdag 9-7. Trollstigen. Vi vil først på en gåtur vi også var på for 10 år siden. Ruten starter inde i Åndalsnes og går op til udsigtspunktet Nesaksla. Det nye der er kommet til siden vi har været her sidst er, at stien nu fortsætter ca 10 km til Romsdalseggen. Så langt vil vi nu ikke gå, men vi vil op og nyde udsigten fra en udsigtsplatform der også lige er blevet bygget. Det tager os 1 time og 20 min at nå op til udsigtspunktet i 515 m højde. Udsigten over Åndalsnes og omegn kan vi absolut ikke klage over. Det skulle da lige være over disen der er i dag, da der 29 grader varmt.

Efter den gåtur kører vi op ad Trollstigvegen. Det er som altid en oplevelse at tage turen op ad den. Selve vejen ligner sig selv, fra de andre gange vi har kørt der. Nu er der dog også lavet anlæg på toppen, med udsigtsplatforme og muligheder for at bruge penge. Kørt 56 km.

Trollstigvegen

Torsdag 10-7. Dagen bliver brugt på at køre til Otta Camping, hvor vi har været et par gange før. På Trollveggen Camping blev der skygge allerede kl 16.30, her i Otta kan der være sol på pladsen til solnedgang. Kørt 144 km.

Fredag 11-7. Festival i Sel.  http://www.dansefestivalen.no/

Lørdag 12-7. Vi begynder hjemturen, og følger E6 til vi kommer til Vestby Hyttepark og Camping. Den ligger tæt på motorvejen bag en tankstation, men trafikstøjen er ikke så slem.  Kørt 327 km.  http://www.vestbyhotell.no/

Søndag 13-7. Vi skal med færgen fra Göteborg kl. 16. Det var oprindelig meningen at vi skulle med fra Varberg, men færgen der, er taget ud af drift, efter at have fået hul i skroget efter en påsejling af en pier i Grenå havn. Vi holder spisepause neden for fortet i Kungälv, for at have så lidt køretid tilbage som muligt. Kørt 487 km.

Turen er forløbet nogenlunde, men lidt har vi da haft at tænke på. Først var der en stor skovbrand ude af kontrol i flere dage, lige nord for Sel. Dernæst kom der kraftigt regnvejr. Det var godt for skovbranden, men så blev der oversvømmelse. Når vi så på vejrudsigten for Otta, var der både advarsel om skovbrand og oversvømmelse på samme tid.