Du finder flere ture til Østrig på  Forsiden

Sensommer i Tyrol - 2009

Tiroler Unterland

Lørdag 29-8. Camping Seepark.

Vi kører hjemmefra kl. 6.30. Vi kører i kø to gange, og der er kraftig regn flere gange, så vi når ikke helt så langt som planlagt. Vi vælger derfor at overnatte på en gammel kending, Camping Seepark ved Kirchheim, som vi ankommer til 12 timer efter starten.  Kørt 693 km.

Søndag 30-8. Panoramacamping Westendorf. Vi fortsætter mod Østrig. Der er åbenbart for mange biler på vejen, for det bliver til megen langsom køkørsel ved Nürnberg og München. Vi forlader motorvejen ved Kufstein syd, og kører ad landevejen til Wörgl. Vi undgår på den måde at skulle købe en Autobahnvignette. Da klokken er 17, ankommer vi til Panoramacamping i Westendorf. Det meste af pladsen er fyldt op med fastliggervogne, som sikkert mest er i brug om vinteren, da der ikke er mange beboet nu hvor vi kommer.  Kørt 534 km.

Mandag 31-8. Hohe Salve.

Hohe Salve kan lige skimtes helt oppe på toppen

Nu er vi der snart!!!!

Der er et flot solskinsvejr, og det skal udnyttes til en tur op på Hohe Salve. Stedet er nævnt som det bedste udsigtsbjerg i Tyrol, og den påstand vil vi have undersøgt. Der er svævebane derop fra Hopfgarten, men vi vælger en anden løsning. Vi kører til Moosen, på den anden side af jernbanen, og finder en lille vej med et vandreruteskilt til Hohe Salve. Den kører vi et stykke op ad. Da vi kommer til Alpenschule, peger skiltet med Hohe Salve hen mod Ledererhof, en bondegård oppe på bjergsiden. Vi fortsætter derhen, men ved gården kan vi ikke køre længere i bil, og der er ikke plads til at parkere. Vi vender tilbage til Alpenschulen hvor der er parkeringsmulighed, og alligevel ingen biler på denne årstid. Vi går tilbage til Ledererhof, og følger skiltet til Hohe Salve og et rødt og hvidt vandrerutemærke. Da vi har passeret staldbygningerne, er der ikke flere tegn, der viser hvor vi skal gå hen. Vi fortsætter op ad den meget stejle græsmark, hvor bonden er ved at vende hø. Han stopper midt i det hele og råber til os, om vi er på vej til Hohe Salve. Vi går over til ham, og han forklarer os, hvor vi kan finde en bedre rute.

Den sti vi finder, krydser flere gange kørevejen, så vi kunne have kørt mere end de 6 km til Alpenschulen. Vi fik dog aldrig undersøgt, hvor langt vi kunne/måtte køre op ad vejen. Vi havde parkeret 1064 m.o.h og Hohe Salve ligger i 1827 m. De 763 meters højdeforskel nåede vi på 2 timer. Tilbagevejen gik vi på 1,5 time.

Der er virkelig god udsigt, til de mange bjergtoppe hele vejen rundt. Desuden fin udsigt til byerne, i dalene på begge sider af bjerget. Der er jo det med udsigter, det kan ikke beskrives, det skal opleves. Vi har oplevet mange udsigter, og en tur op på Hohe Salve kan anbefales.

Udsigt fra Hohe Salve til Wörgl

Og til Wilder Kaiser bjergkæden

Tirsdag 1-9. Windauertal og tyroleraften.

Vi tager en let tur, oven på gårsdagens strabadser. Vi kører 18 km op i Windauertal, som er dalen der går mod syd fra Westendorf. Da vi ikke kan komme længere med bilen, fortsætter vi til fods et stykke. Det var da en hyggelig tur, men ellers ikke noget særligt. Vi slutter dagen i Bergrestaurant Gassnerwirt, der ligger 4 km fra campingpladsen. Her var der traditionel tyroleraften med musik og underholdning. Det var underholdene, især hvis man undgik selv at blive involveret i det. (Sådan lød det på de andre).

Onsdag 2-9. Auner Alpenspektakel.

Vejret er lidt gråt, så vi nøjes med at gå en tur fra pladsen. Om aftenen var vi i Alpenrosensaal, der ligger 1 km fra campingpladsen. Her optrådte det lokale, men også i Danmark kendte Auner Alpenspektakel. En gruppe der optræder med show og en masse god musik.

Torsdag 3-9. Grosser Rettenstein.

Vejret er for ustabilt til en længere gåtur. Vi kører i stedet til Kirchberg, og videre ind i Spertental. Vejen slutter på Koralm, ved foden af Grosser Rettenstein, der når op i 2362 m. Der er en del vandreveje der fortsætter her fra. Vi går en vej i modsat retning af bjerget, og får derved en bedre udsigt til det. Kørt 48 km.

Fredag 4-9. Regnvejr.

Det regner hele dagen, dog med en pause mellem 14.30 og 19.30. Vi kan lige gå op i byen og handle og senere få vores aftentur.

Lørdag 5-9. Kitzbühler Horn.

Udsigt ind over Brixental

Udsigt over St. Johan

Det er blevet tørvejr igen, og vi satser på en tur op på Kitzbühler Horn. I udkanten af Kitzbühl går mautstrassen fra, og efter 7,5 km kommer vi op til Alpenhaus i 1670 m hvor vi parkerer. Vi må nu gå ca. 30 min. for at komme op på toppen, der ligger i 2000 m højde. Der er lidt stejlt, men det går ad asfalteret vej helt derop. Der har været mange flotte udsigter undervejs, men oppe på toppen er udsynet helt fantastisk. Vi kan se ned i mange dale, og til de mange bjergtoppe over 3000 m i Glockner og Venedigergruppen. Der er dog for mange skyer til, at vi kan se toppene af de højeste. Hvis man kommer her en dag hvor der er kejserhimmel, vil oplevelsen være fantastisk.  Kørt 50 km.

Søndag 6-9. Camping Steinplatte, Waidring.

Vi forlader Westendorf efter 7 overnatninger. Det er kun sket en gang før, at vi har haft så mange dage, på den samme plads. Det var faktisk også i Østrig. Pladsen i Westendorf har en lavsæsonpris på 21 € med alt incl. og et elforbrug på 2,5 Kw/h. Vi har ACSI rabatkortet som skulle give en pris på 15 €, men der bliver tillagt kurtax og umweltbetrag, så prisen ender på 18 €. Vi har dermed kun sparet 3 € pr. døgn. Vi flytter til Camping Steinplatte i Waidring. Her kommer vi til at ligge med fin udsigt til de omkringliggende bjerge. Her er overnatningsprisen med ACSI kortet også 18 € med et elforbrug på 5 Kw/h. Den normale takst med el er 24 €, så her sparer vi 6 € pr. døgn.  Kørt 41 km.

Mandag 7-9. Kehlsteinhaus.

Vi kører fra campingpladsen ved 11 tiden, da morgendisen er lettet. Vejret ser så fint ud, at vi tager turen til Kehlsteinhaus. Man må ikke køre de sidste 7 km dertil, så enten må vi klare de 800 m i højdeforskel til fods, eller tage med busserne der kører derop. Vi vælger at være dovne, og betaler 30 € for at vi begge kan komme med bussen. Når man kommer op  til toppen, skal man sørge for at få reserveret turen ned igen. Vi er med afgangen opad kl. 12.40 og reserverer returen til kl. 15.10. Den tid passer fint, når vejret er godt, og der skal være tid til at spise deroppe. Der er elevator de sidste 124 m, og den er med i billetten. Vi tager den på turen op til de 1834 m.o.h. Udsigten er ganske enkelt fantastisk. Det skulle være muligt at se 200 km væk, men det er nok ikke så tit, at der ikke er diset på den afstand. I stedet for at tage elevatoren ned, går vi ned til bussen på 20 min.

Kehlsteinhaus

Rossfeld Panoramastrasse

Vel nede ved bilen igen, efter en stor oplevelse, vil vi køre turen ad Rossfeld Panoramastrasse. Det er en 16,4 km mautstrasse mellem Oberau og Obersalzberg. Den bliver beskrevet som en vej med mange flotte udsigter. Der er bestemt flotte udsigter, men kun på få km af strækningen. Når man kommer lige fra Kehlstein, er det lidt en skuffelse.  Kørt 134 km.

Tirsdag 8-9. Wildseeloderhaus.

Dagens tur går til Wildseeloderhaus. Turen var ikke med på planen hjemmefra, men en vi improviserer undervejs. Alligevel bliver det en af feriens bedste. Vi har set billeder fra stedet i flere turistbrochurer, og nu vil vi selv opleve det. Der er nævnt tre måder at komme dertil på. Man kan gå derop fra Fiberbrunnen på 3,5 time. Man kan tage med Fiberbrunnen Gondolbahn, og gå det sidste stykke på en time. Hvis man vælger denne løsning, får man stadig det mest stejle stykke af stien. Vi vælger den tredje måde. I Fiberbrunnens udkant mod øst, går der en smal vej 5 km op til Lärchfilzhochalm 1400 m.o.h. Her parkerer vi, og går videre op til Wildseeloderhaus der ligger i 1854 m højde, som vi når op til efter 1 time og 15 min. Det er virkelig et fantastisk syn vi kommer op til. Den mørkeblå sø med bjergene i baggrunden, og en blå total skyfri himmel. Det er sådan en tur man altid drømmer om at kunne finde, når der alligevel er en ekstra dag i rejseplanen.  Kørt 50 km.

Vandreruten inden den bliver stejl

Wildseeloderhaus

Onsdag 9-9. Buchensteinwand.

Den sidste vandretur bliver også en slags opfølgning, på nogle af de andre ture. Vi kører op i Pillerseetal og parkerer i St. Jakob. Herfra går vi op til Buchensteinwand 1456 m.o.h på 1,5 time. Det meste af tiden går vi ad skovveje, men det sidste stykke går det ad en stejl sti. Stien går på kryds og tværs op ad skråningen, faktisk under svævebanen der også fører til toppen. Da vi er fremme, bliver vi mødt af det vi næsten altid går efter, en fantastisk udsigt. Vi kan se hele vejen op gennem Pillerseetal, hvor vi lige er kommet kørende, langs med toppene i Loferer Steinberge. Vi kan se ned til St. Johan med Wilder Kaiser som baggrund. Mod syd kan vi se til Gloknergruppen med de mange toppe over 3000 m. Hvad vi også kan se, er målene for et par af vores andre gåture. Kitzbühler Horn, Wildseeloderhaus og Lärchfilzhochalm, hvor vi gik fra i går. Turen ned igen til bilen gik vi på en time.  Kørt 26 km.

Pillerseetal og Loferer Steinberge

Udsigt til St. Johan og Wilder Kaiser

Torsdag 10-9. Camping Maier, Schwoich.

Vi begynder at forberede os lidt til hjemturen, og flytter 40 km til Camping Maier ved Schwoich. Vi har derfra kun få km til motorvejen ved Kufstein. Vi har desuden set en rundtur vi kan køre, som på kortet at dømme, burde være en fin tur med udsigter. Vi kører ind til Kufstein og mod Thiersee, via Ursprungpass ind i Tyskland, og over Oberaudorf tilbage til Kufstein. Det er da en hyggelig tur, men vi har vist set for mange storslåede panoramaer de seneste dage til, at vi kan blive imponerede.  Kørt 64 km.

Fredag 11-9. Seecamp Derneburg.

Vi kører fra Østrig kl.7.20. Trafikken går væsentlig bedre, end da vi kørte den modsatte vej. Da klokken er 17.40 kører vi ind på Seecamp Derneburg. Den ligger under en km fra afkørsel 63 ved A7. Her får vi en god rabat på vores ACSI kort. Normalprisen for en overnatning uden el og bad er 18,40 €. Vi betaler 13 € incl. el og da der også skal være et bad med i prisen, får vi med det samme udleveret 2x 0,5 €.  682 km.

Lørdag 12-9. Denne dag er der ikke så meget at skrive om. Vi kører det sidste stykke hjem, fra endnu en tur med mange gode oplevelser i Alperne.  522 km.