Valais - Wallis Schweiz
- 2013 Matterhorn i baggrunden, på vej mod Sunnegga.
Lørdag 24-8. Camping Ritzebüttel. Vi starter hjemmefra kl. 7.10, og vil i år prøve en ny
strategi. Det plejer at være slemt med kø ved Hamburg, når man kommer omkring
middagstid. Vi vil derfor tage en overnatning inden Hamburg, så vi kan passere
Elbtunnelen først på dagen i morgen. Broen over Kielerkanalen er desuden kun
åben i et spor, da man har fundet ud af, at den er i en meget dårlig
forfatning. Vi hører i radioen at der er 9 km kø, så vi forlader A7 oppe ved
Schleswig og kører ad vej 77, for at tage tunnelen i Rendsburg. Her er det ene
tunnelrør også lukket p.g.a reparationsarbejde, men det går nu fint med at køre
igennem alligevel. Vi fortsætter ned til Nortorf og Camping Ritzebüttel hvor
vi overnatter . Kørt 260 km. Søndag 25-8. Camping
Wiesensee, Hemsbach. Vi
begynder på dagens etape kl. 7.45. Det viser sig at være gavnligt for
fremkommeligheden at passere Hamburg først på dagen. Vi kommer hurtigt
gennem Elbtunnelen, og de mange vejarbejdsstrækninger syd for Hamburg
giver heller ikke problemer. Det er først på A5, da vi er på vej mod
Frankfurt, at trafikken begynder at gå lidt trægt. Vi kommer dog næsten
ikke til at holde stille. For den næste overnatning vælger vi Camping
Wiesensee, Hemsbach. Vi skal kun køre 2 km fra A5 for at komme dertil.
Vi følger skiltene og navigatoren, til venstre ud af den første
rundkørsel vi kommer til. Det er dog bedre at vente til rundkørsel nr.
2, da den vej vi kom ud på, var smal med mange chikaner og parkerede
biler i begge sider af vejen. Vi kan først komme ud fra pladsen om
morgenen kl. 8.00, så det skal man lige være opmærksom på, hvis man vil
før af sted. Vi ankom kl. 17.00 efter at have kørt 636 km. Camping Wiesensee
Tirsdag 27-8. Erschmatt,
Feschel, Leukerbad. Vejrudsigten
har lovet regn, så vi har på forhånd opgivet at gennemføre en af de
planlagte ture. Vi kan fra campingpladsen, se flere veje og landsbyer langt oppe
på bjergsiden. Der vil vi prøve at køre op, hvis der bliver ophold i regnen.
Dagen begynder med fint vejr, så vi skynder os at komme af sted. Vi kører ad
vejen mod Leukerbad, men efter nogle km drejer vi til højre mod Erschmatt. Vi
har undervejs hele tiden fantastiske udsigter over Rhonedalen, og hele området
vi bor i. På et tidspunkt kører vi over en meget dyb slugt. Broen vi kører
over er vist fra 1966, men ved siden af, er der en gammel buebro. Den er nævnt
første gang i 1563. Det er lidt grænseoverskridende at stå på den gamle bro,
og kigge lige ned i dybet. Doris ville også kun ud på den fra 1966. Vi fortsætter,
og kommer ind gennem landsbyen Erschmatt. Visse steder er vejen gennem byen så
smal, at man føler det er nødvendigt at dreje sidespejlene ind. Vi havde
regnet med, at vi skulle samme vej tilbage. Men vi kan blive ved med at køre,
og inden vi ved af det, er vi på vej ned igen. Vi kommer gennem landsbyen
Feschel, og ender tilbage ved vejen til Leukerbad, som vi også kører til. Selv
om dagens tur slet ikke var planlagt hjemmefra, var den alligevel så stor en
oplevelse, at den burde have være med på planen. Det begyndte i øvrigt aldrig
at regne. kørt 53 km.
Onsdag 28-8. Lötschendalen. Det er ikke
rigtigt turvejr, så vi tager en kort udflugt igen i dag. Vi kører til Gampel,
og derfra videre op i Lötschendalen. Den første del af strækningen får vi
igen fine udsigter over Rhonedalen. Længere inde i dalen får vi delvist udsigt
til 3000 m høje bjergtoppe med nyfalden sne på. At udsigten kun er delvis
skyldes skyerne, for ellers ville der være et flot bjergpanorama. Vejen ender i
Falfleralp på en stor p plads. Det koster p afgift, hvis man vil holde mere end
30 min. Man får derfor lige chancen for at overveje, om man vil vende om, eller
fortsætte til fods. Kørt 62 km.
Torsdag 29-8. Val d'Herens og Grande-Dixence. Vi kører
mod vest i Rhonedalen til Sion, og herfra sydpå ind i Val d'Herens. Efter en
del hårnålesving, hvor der er fin udsigt over den tæt bebyggede Rhonedal
kommer vi til Vex. Her drejer vi ind i Val d' Hérémence, og fortsætter til
vejen slutter ved Barrage de la Grande Dixence. De sidste km stiger vejen meget
i en række hårnålesving, indtil man holder foran en imponerende høj mur. Det
er angiveligt verdens højeste dæmning på 285 m. Man kan komme med en svævebane
på til toppen, men vi vælger at bruge 40 min. på at gå ad en sti. På toppen
er vi i 2365 m.o.h. hvor vi naturligvis kan se meget langt tilbage gemmen dalen
vi er kommet af, men også hen over søen er der udsigt til sneklædte bjerge. Vi kører tilbage af den vej vi kom ad, men da det bliver muligt, kører vi over til Herensdalen som vi følger til den slutter i Arolla. Undervejs til bunden af dalen er der flotte udsigter til sneklædte bjerge. På vejen tilbage passerer vi Euseigne-Pyramiderne. Et mærkværdigt syn af spidse klipper, med store sten på toppene. Kørt 153 km.
Fredag 30-8. Val'Annivers og Corne de Sorebois. Dagens
tur går igen mod vest, men allerede i Sierre drejer vi fra, og kører op i
Val'd Annivers. Målet er Moiry, en opdæmmet sø. Denne gang kan vi køre op
til toppen af dæmningen, gennem en stejl tunnel. Vi parkerer bilen lige uden
for tunnelen, for enden af søen. Vi befinder os her i 2250 m. Vores plan er, at
forsøge at gå op til toppen af Corne de Sorebois, der stikker op i 2896 m. Det
går rimeligt stejlt opad, men efter 1 time og 40 min lykkedes det at nå
toppen. Vores anstrengelser giver bonus, for udsigten er rigtig god til de mange
sneklædte alpetoppe. Da vi endelig kan løsrive os, og begynde at gå ned igen,
tager det 1 time at nå tilbage til bilen igen. Vi kører videre ad en vej, der
går langs søen, til den slutter i en stor p plads ved den modsatte ende af søen.
Her er der fri udsigt til Glacier de Moiry. Man kan fortsætte til fods ad en
sti, hvor man får endnu bedre udsigt til gletscheren. Den tur gik vi, da vi var
i Wallis i 1995. Vi vender tilbage til Rhonedalen igen, en god oplevelse rigere.
Kørt 91 km.
Lørdag 31-8. Simplonpasset. Dagens udflugt går
ind over Simplonpasset. Pashøjden er 2005 m, så det bliver ikke den vildeste
tur vi har kørt. Det er dog stadig et smukt landskab vi har på toppen, her holder
vi vores pause ved et mindesmærke fra 2. verdenskrig. Kørt 133 km. Vi skal nu have den sidste overnatning på Camping Torrent,
hvor vi har befundet os fint. Vi har haft udsigt til bjergene, og utrolig mange
muligheder, for at gå vores aftentur en ny rute hver gang.
Serviceinstallationerne er gamle og primitive, men der bliver gjort rent hver
dag.
Søndag 1-9. Camping Attermenzen.
Vi kører til Visp og op
i Mattertal. Det går nemt med at køre op gennem dalen med campingvognen, selv
om der dog er en stigning på 12%. Lige efter at have passeret Randa kører vi
ind på Camping Attermenzen. Den ligger flot med udsigt til sneklædte bjerge.
Vi er kommet til en plads i 1430 m højde. I dagtimerne var der et dejligt klima
i det solrige vejr, men på vores aftentur kunne vi godt mærke, at det var væsentlig
koldere. Camping Torrent lå i 600 m højde. Kørt 45 km.
Mandag 2-9. Matterhorn 4478 m. I dag har vi planlagt
en tur, til et af højdepunkterne på vores ferie, nemlig at komme på god
udsigt til Matterhorn. Vi havde regnet med en solrig dag, og så er det tåget
da vi vågner. Vi skal ind til Zermatt der ligger 6,5 km fra campingpladsen.
Byen er bilfri, så vi kan ikke komme længere end til Täsch i egen bil. Vi kan
tage toget de sidste 5 km, men der er også taxifirmaer der må køre på strækningen.
Sådan et firma har campingpladsen aftale med, at de kører ind til Zermatt med
dem der ønsker det. Det vælger vi, og betaler 12 CHF pr person, for at køre
begge veje. Vi kører med kl. 10, og da er tågen lettet og erstattet
af fint solskinsvejr. Zermatt er en stor turistindustri bestående af utrolig mange
og store hoteller. Byen ligger i 1616 m højde. Det må gå dem godt, for der er
mange nye byggerier i gang. Vi sætter hurtig kursen op gennem byen, hvor vi med
det samme får udsigt til Matterhorn der er 4478 m høj. Der er utallige
svævebaner og tandhjulsbaner ud i området. Vi har valgt at tage op til
Sunnegga. Vi kunne have taget en undergrundsbane, der kører derop på 5 min,
mod at betale 16 CHF for en enkeltbillet. Vi vælger dog at bruge 2 timer på at
gå derop. Lige i begyndelsen af ruten går vi inde i en skov, men ellers får
vi fri panorama til Matterhorn, hele vejen op. Udsigten til bjerget bliver bedre
og bedre jo højere vi kommer op. Vi slutter turen ved Sunnegga der ligger 2228
m højt. Efter at have holdt en god lang pause, bruger vi en time på at gå ned
igen. Udsigten på turen ned er endnu bedre, da vi har Matterhorn foran os hele
tiden. Taxaen kører tilbage fra Zermatt på hver hele time, så vi har god tid til at se lidt nærmere på byen inden vi skal med kl 16. Byen er godt nok bilfri, men der er et vrimmel af eldrevne køretøjer af alle mulige indretninger.
Tirsdag 3-9.
Saastal. Vi vågner op til en total skyfri himmel, og ingen tåge.
Det er dog koldt og solen når ikke
ned hvor vi ligger før kl. 10.20. Vi vil nøjes med at køre en tur i dag, for
at skåne bentøjet. Vi kører tilbage i dalen, og drejer til højre op i
Saastal. Vi fortsætter til vejen slutter ved Mattmark Stausee. Fra p pladsen
kan vi se helt oppe på bjergkanten, en gletscher der stikker ud. Vi vidste ikke
på forhånd, hvad vi ville komme frem til oppe i bunden af denne dal, og havde
ikke forberedt os på en længere gåtur. Vi begynder alligevel at gå ud mod
Schwarzbärggletscheren, som der ikke er skiltet til ved p pladsen. Men efter at
have gået 45 min, er der et skilt der viser at der fortsat er 55 min at gå. Så
bliver vi nødt til at vende om, når mad og vand ligger i bilen. Hvis man vil gå
til gletscheren, skal man følge skiltet mod Schwarzbergalp nede ved p pladsen.
Da vi er tilbage i St. Niklaus kører vi en vej op til Grächen. Der er dog ikke
meget at se, som vi ikke har set allerede. Kørt 104 km. Onsdag 4-9. Camping Du
Botza. Vi holder flyttedag igen, og kører til Camping Du Botza, der
ligger lidt vest for Sion. Den ligger ude i et industrikvarter, så det er måske
ikke det allerbedste nærområde man kan tænke sig. Flyttet 81 km. Vi når
senere at køre en tur op til Nendaz, hvor vi får fine udsigter over Rhonedalen
undervejs. Vi slutter turen i Siviez. Kørt 59 km. Torsdag 5-9. St. Bernard. Dagens udflugt går
op over St. Bernard passet. Grænsen til Italien går netop oppe i passet. Det
er lidt mærkeligt, da vi kommer derop. Nu har vi haft mange dage i Schweiz med
helt klart vejr, og så snart vi kommer over grænsen til Italien er der tåget.
Vi vender om, inden vi kommer for langt ned på den Italienske side, da vi
ikke kan se nogen ide i at fortsætte. På vejen tilbage mod Martigny, laver vi
en afstikker op gennem Val de Bagnes. Kørt 178 km. Fredag 6-9. Val Ferret. Feriens sidste udflugt går op
i Val Ferret. Vi tager igen motorvejen til Martigny, og videre ad vejen mod St.
Bernard. Ved byen Orsieres begynder vejen op i Val Ferret. Vi kører til vejen
slutter, men vender lidt tilbage til La Fouly, hvor vi går en runde hvor vi har
udsigt op til en gletscher. På vejen tilbage tager vi en genvej over Champex
Lac. Vejen er nok ikke kortere, og slet ikke hurtigere på grund af de mange
sving. Men der er ingen tvivl om, at strækningen er meget flottere. Kørt 123
km.
Lørdag 7-9.
Camping
Spitzer Stein. Vi begynder hjemturen og kører fra Sion kl 7.45. Det er den
samme rute vi vælger som på udturen. Det går fint med trafikken, og kl. 17.20
ankommer vi til Camping Spitzer Stein i Grünberg. Vi kendte ikke
campingpladsen, men det blev et positivt bekendtskab. Det giver kun en omvej på
ca. 6 km at køre hertil, i forhold til at blive på A5. En overnatning kostede
12,2€ med gratis bad. Vi kunne gå ind til Grünberg, der er en gammel by, med
mange fine bindingsværkshuse. Vi kunne holde på et grønt areal uden at spænde
fra, og campingvognen stod vandret med det samme. Det er også noget der betyder
noget, hvis det er ved at blive sent på dagen. Kørt 642km. Søndag 8-9. Den sidste del af hjemturen går lidt trægt gennem de mange vejarbejdsstrækninger op imod Hamburg. Vi vælger at køre ad A1 uden om Hamburg. Kørt 779 km.
|