Du finder flere ture til Østrig på  Forsiden

Vorarlberg - Østrig

Lørdag 1-9-2007

Vi begynder turen kl. 6.30, og 12 timer senere kører vi ind på Camping Rhönperle. Denne plads ligger bekvemt for en enkelt overnatning. Vi kører fra A7 ved Fulda Syd, og efter en tur gennem et idyllisk landskab, kommer vi til Kothen hvor pladsen ligger. Den forreste del af pladsen er beregnet til transitovernatning, hvor vi kan holde uden at spænde fra. Det er meget begrænset, hvor mange km ekstra man skal køre, for en overnatning her, som kostede 12 €.  750,9 km.

Søndag 2-9.

Vi kører på A7 igen ved afkørsel 94, og fortsætter til Memmingen hvor vi drejer mod Lindau. Her kommer der en strækning der stadig ikke er motorvej, og det er noget af en flaskehals.

Efter at have passeret grænsen til Østrig, og kørt yderlige 50 km kommer vi til Nenzing. Her kører vi ad en to km lang smal og til tider stejl vej til Nenzinger Alpencamping. Vi bliver lidt overraskede over, at den er næsten fuldt belagt, når man tænker på det sene tidspunkt på sæsonen. En stor del af pladsen er anlagt på terrasser hvor man for en stor dels vedkomme, ikke kan have bilen stående ved campingvognen.  422 km.

Udsigten fra Nenzinger Alpencamping

Mandag 3-9.

Vi lægger ud med en vandretur med masser af udsigter. Vi kører til Gurtis og parkerer i nærheden af kirken. Nede i byen er der skiltet til Gurtisspitze som er målet. Det går en del opad med det samme, og vi får fin udsigt over dalen mod øst. Lidt senere, da stien går gennem kreaturernes indhegning, bliver der også god udsigt mod vest med Bodensøen som baggrund. Hele dalen er faktisk utrolig tæt bebygget. Efter 2 timer og 15 min når vi op på Gurtisspitze. Her har vi de to nævnte udsigter på en gang. Toppen ligger 1777 m.o.h, det er langt fra det højeste vi har gået til. Det er til gengæld den største højdeforskel vi har forceret. Byen vi startede fra, ligger 904 m.o.h, så det er trods alt en forskel på 873 m. Turen tilbage til bilen gik vi på 1,5 t. Hvis ikke man orker at gå hele turen op, kan man få meget god udsigt alligevel, selv om man vender om allerede efter en time.  15,6 km.

Udsigten mod vest, på turen til Gurtisspitze. Bodensøen ses i baggrunden.

Tirsdag 4-9.

Det har regnet hele natten, og det fortsætter dagen med. Der er derfor ikke megen ide i at hverken køre eller gå ture. Da klokken bliver 15, skal der dog ske noget, så vi går en runde fra campingpladsen. Turen går ned til Mengaschlucht og Nenzing by, herfra følger vi vejen tilbage til pladsen.

Onsdag 5-9.

Igen i dag må vi opgive at komme op i højderne. Det har sneet helt nede i 800 m.o.h, og vi skal have sneudstyr på bilen, hvis vi forsøger at køre nogle af de planlagte ture. Campingpladsen ligger 700 m.o.h, og vi kan tydeligt se, at lidt op ad bjergsiderne er træerne helt hvide af sne.

Vi kører til Rappenloch-Schlucht ved Dornbirn, og går en tur gennem den. Den passer fint til en regnvejrsdag, da der alligevel er vådt her.  85 km.

Det har hele tiden været meningen, at vi skulle tilbringe den anden uge af vores ferie ved Berchtesgaden, hvor flere af vores venner skulle støde til.

Vi beslutter derfor at gemme de planlagte ture i Vorarlberg til en anden gang, og køre videre i morgen. Vi er dog først nede på turistkontoret, hvor vi får fat i en masse godt materiale om vandremuligheder. Vi har derfor mulighed for at få planlagt, en endnu bedre tur herned til en anden gang, hvis vi så ellers kan undgå at få sne i 800 m. Vi slutter opholdet på Nenzinger Alpencamping af, med en god underholdende aften i restauranten med levende musik. Der er i øvrigt mange aktiviteter på pladsen. Dem kan man læse nærmere om på deres hjemmeside:  Alpencamping Nenzing

Der er ikke megen sommer over disse billeder

De følgende dage forsøger vi os først med, at flytte til Camping Inntal der ligger i Wiesing øst for Innsbruck. Herfra kører vi en tur ind i Zillertal, og videre ind i bunden af Tuxertal. På tilbagevejen forsøgte vi køre ad Zillertaler Höhenstrasse, men da vi kommer op til mautstellen er vejen spærret på  grund af sne. Vi må vende om, men får dog mange fine udsigter på vejen tilbage.

Der er ved at være krise i den lille campingvogn. Der er kun 6 graders varme om dagen. ( Ganske vist udenfor ) Nogle af vores venner vi skal mødes med, Birgit og Jørgen fra Skælskør, er i den første uge taget til Lazise ved Gardasøen. De er ikke særlig diskrete med at fortælle os, over telefonen, at de har 25 – 30 grader dernede. De mener, at det er bedre vi kommer derned i stedet for. Jeg er ikke meget for at opgive vores grundigt planlagte tur, men da den første uge allerede er gået i vasken, går vi modstræbende med til det.

Vi kører de 287 km til Lazise, og det bliver noget af et klimachok, at komme fra 6 grader til næsten 30, i løbet af nogle få timer.

Efter 5 døgn ved Gardasøen, må vi nok konstatere, at den sø ikke er det store hit som feriested for os. Derfor vil vi overlade det til andre, der med større entusiasme, kan lave turbeskrivelser om området.

Det er vores plan, turen til Vorarlberg skal gennemføres på et senere tidspunkt. Vi regner derfor med, at denne turbeskrivelse vil få tilføjet en del flere kapitler.

Der kom til at gå 14 år inden det lykkedes at komme til Vorarlberg igen. Men her er turen:   Vorarlberg - 2021