Norge Du kan finde flere ture til Norge på  Forsiden 

Gaularfjell og Jølstravatnet 2018

Udsigten fra Jølster Panorama
 

Ruten indtil Florø


Lørdag 23-6. Vi kører til Grenå, hvor vi skal med færgen kl. 14.20. Inden da får vi tanket og holder spisepause i Trustrup, hvor det er let at komme til begge dele samme sted. Vi sejler før tiden og ankommer til Varberg kl. 18.10. Planen var at overnatte på Getteröen Marina, men her var alt optaget sådan en midsommerweekend. Lige ved siden af finder vi Getterögården, en lille campingplads hvor der lige var en ledig plads tilbage. Kørt 119 km.  http://getterogarden.se/index.html

 

Søndag 24-6. Vi fortsætter til Norge, ind gennem Oslofjordtunnelen og via Drammen og Hokksund op i Hallingdalen. Vi overnatter på Stavn Camping i Hallingdalen. En meget lille men brugbar plads. De samme ejere driver en væsentlig større campingplads på den anden side af vejen. Her er der bedre udsigter til elven og fjeldet, men nok også mere støj fra landevejen og en jernbane der går på denne side af dalen. Kørt 518 km. http://www.stavncamping.com/ 

 

Mandag 25-6. Vi fortsætter op gennem Hallingdalen og videre ad Hemsedalen. Efter at have passeret Lærdal kører vi ud og tager med færgen Fodnes – Manheller. Vores mål er Jølster Panorama, en campingplads der ligger lidt uden for Skei helt ned til bredden af Jølstravatnet. Jeg var hjemmefra bekymret for, om der ville blive for meget støj fra E39 der gik lige i kanten af pladsen. Vejen er dog kommet lidt væk fra pladsen, i et stort anlægsarbejde som stadig er i fuld gang.  Nu var det, at komme til pladsen, der var det største problem. Kørt 248 km.  https://www.jolsterpanorama.no/


Udsigten er absolut godkendt.


Men det bliver godt, når vejbyggeriet er færdigt.

Tirsdag 26-6. Vi var blevet lovet fuld solskin og havde store forventninger til at skulle vågne til en aktiv dag. Der ligger i stedet for en dyne af tåge over os, og det er først ved 12 tiden, at solen begynder at komme igennem. Faciliteterne her på pladsen er utrolig fine, så det må vi trøste os med i ventetiden. Jeg får at vide af ejeren af campingpladsen, at det kun er lidt over en uge siden, at vejen blev flyttet. Så når det skal være er det bedre for os, at det er kaotisk for os at køre til og fra pladsen, men at vi til gengæld er fri for at have E39 to meter fra campingvognen. Det bliver så sent på dagen inden solen er ordentlig igennem, at vi nøjes med at køre en tur. Vi kører ad E39 op til Karistova hvor der er en fin udsigt over Innvikfjorden. I stedet for at begynde at køre ned mod fjorden, vender vi om og kører ud forbi Sandane og langs Gloppefjorden til færgestedet ved Anda. Da vi er tilbage ved campingpladsen er det blevet til 116 km.



Innvikfjorden

Onsdag 27-6. Vejret ser ud til at den skal stå på vandretur. Vi kører tilbage ad vej 5 langs Kjønesfjorden og for enden af den, drejer vi til Søgnesand. Her begynder vores planlagte gåtur. Vi vil op og se et specielt naturfænomen kaldet Pissaren. Turen er angivet til at vare to timer til målet. Jeg ved ikke hvad der gik galt. Vi plejer sagtens at kunne holde de angivne tider, men det tager 50 min mere at nå frem. Turen var en del mere vanskelig end vi havde regnet med, og vi brugte en del tid på at orientere os om hvor vi skulle gå. Her er vores vandre GPS meget værd, hvor vi havde hentet ruten i forvejen. Vi kan se om vi er på rette spor, men det er trods alt mest de røde mærker vi går efter. Der er dog ingen sti at følge og det er med til at gøre det lidt kompliceret. Det lykkedes dog at nå frem til målet, som meget passende har fået navnet Pissaren fordi vandet står i en stråle ud fra fjeldet. Vi mødte ikke en eneste på turen, men tilbage ved bilen fortalte en af de lokale, at vandstrålen er fem gange så stor på andre tider af året. Det må så til gengæld være endnu mere vanskeligt at gå turen, da vi flere gange skulle passere vandløb, hvor vi forsøgte at gå over på sten uden at få våde støvler. Det lykkedes ikke. Ud fra vores GPS har vi gået 8,08 km og været i bevægelse 3,37 timer, så noget kunne tyde på, at den angivne tid passer godt nok, hvis vi havde vidst hvor vi skulle gå.  Kørt 30 km.  https://www.ut.no/tur/2.15494/  


Vandreturen med udsigt ned til startstedet.


Nu er vi snart ved.....



Pissaren

Torsdag 28-6. Der er lovet gråvejr, og det betyder afsted til næste campingplads. Vi flytter til den anden ende af Jølstravatnet ved Vassenden. Her finder vi Jølvassbu Camping. Det er en lille plads hvor vi får fin udsigt til Jølstraelven.  Kørt 25 km.  http://www.jolvassbu.no/index.html


Jølvassbu Camping

Fredag 29-6. Vi vågner op til en skyfri himmel, som skal udnyttes til en udflugt. Vi kører op på Gaularfjellet, som også er blevet til Nasjonal Turistveg. Der er bygget en stor udsigtsplatform oppe på toppen, så vi har alle muligheder for at kunne nyde udsigten i det flotte vejr. Vi undlader at køre ned  på den anden side af toppen, ad de mange hårnålesving. Vi regner med at vi har set den bedste udsigt, og vi skal jo samme vej tilbage. På vejen tilbage finder vi ud af, at en af fordelene ved at køre nordpå i ferien er, at man er ikke plaget af mange køer på vejene. Det er noget helt andet med geder......

Vi gør nogle stop på vejen tilbage ved Fossestien. Et af dem er ved Likholefossen, hvor der er bygget en bro over vandet. Kørt 132 km.  https://www.nasjonaleturistveger.no/no/turistvegene/gaularfjellet



















Lørdag 30-6. Vi flytter til Florø, en af Norges vestligste byer. Campingpladsen vi finder hedder Krokane Camping som ligger et par km uden for byen. Pladsens område er meget kuperet, men vi finder en plads med fin udsigt.  Vi er en tur rundt i byen, men finder hurtigt ud af, at den ikke er så spændende som andre Norske byer der ligger ud til havet.  Kørt 74 km.  http://efinor.no/camping/camping-i-norges-vestlegaste-by/



Ruten efter Florø

Søndag 1-7. Vi begynder at køre tilbage af den vej vi kom hertil. Vi har valgt at køre samme vej hjemad gennem Fjærland, Hemsedal og Hallingdal med et stop I Seljord, som så mange gange før til dansefestival. Fjærlandstunnelen er nu betalt ud, og ikke længere en bomvej. På samme måde som da vi var her i 2009, kører vi ind på Bøyum camping, der ligger i nogle fantastiske omgivelser med Fjærlandsfjeldene omkring. Kørt 126 km.  http://www.boyumcamping.no/


Bøyum Camping

Mandag 2-7. Vi tager en dag ekstra på Bøyum Camping, hvor vi begynder dagen med at køre så langt vi kan langs Fjærlandsfjorden til Rauboti. Senere kører vi ud og får et gensyn med Suphellebreen. Vi ser et mindre skred fra bræen, men ikke på samme måde som da vi var der i 2009. Der er kommet begrænsninger på hvor vi må gå. Det er nok efter den ulykke der har været siden ved Nigardsbreen. Sidst vi var her, gik der nogle hen over det nederste af bræen. Det var blevet fatalt, hvis det havde været da det store skred kom.  http://www.dorisarne.dk/Jostedalsbreen.html 

Hele vejen over Fjærland, fra Skei til Sogndal er en oplevelse i udsigter til høje fjelde med sne på. Der er dog også en del tunneller undervejs der stjæler udsigterne. Et par af dem er omkring 6,5 km hver. Kørt 38 km.


Fjærland


Suphellebreen

Tirsdag 3-7. Vi fortsætter mod syd til færgen Manheller – Fodnes og videre gennem Mørkedalen og ind i Hemsedal. Jeg ved ikke om der er ekstra mørkt i Mørkedalen. Der kommer i hvert fald en strækning med en masse gadelamper, hvor der ellers er helt øde. Lige inden vi kommer til byen Hemsedal, gør vi stop ved Rjukandefossen. Det er let at parkere med campingvognen, og kort vej at gå til vandfaldet. Vi overnatter på Elvely Camping. En fin lille plads ved Ullsåk.  Kørt 149km.  https://www.nafcamp.no/campingplasser/1617-Elvely-Camping


Rjukandefossen

Onsdag 4-7. Vi fortsætter rejsen på en ny varm dag, hvor vi kommer over 30 grader. Vi ved godt at naturen er knastør. Men hvis ikke, fik vi en besked på telefonen fra brandmyndighederne om, at vi nu var i et område med ekstrem brandfare, hvor alt brug af åben ild udenfor var strengt forbudt. Vi kører til Notodden Camping. Vi har været så mange gange på Seljord Ferieland, at vi venter med at køre det sidste stykke vej til i morgen. Selv om vi kører på store gennemgående veje tager det tid at komme frem. Vi bruger næsten 6 timer på at køre 235 km. Vi har dog holdt en pause undervejs.  https://notoddencamping.com/ 

Torsdag 5-7. Vi kører de sidste 60 km til Seljord Ferieland, hvor vi finder en plads nede ved søbredden. Det lufter godt ude fra vandet, så der er godt at være. Festivalen kom også til at forløbe rigtigt fint.  http://www.seljordfestivalen.no/

Fredag 6-7. Vi begynder for alvor hjemturen, tilbage gennem Oslofjordtunnelen. Der er kø på E6, så for at undgå den forsøger vi at på plads på Vestby Camping og Hytteby, hvor alt dog er alt optaget. Vi må dog godt være på den støvede plads oppe foran, men det skal vi ikke nyde noget af. Vi kører videre ad E6 og finder en plads i bilkøen. Efter at have brugt en del tid på det, ankommer vi til den planlagte plads Høysand Camping ved Skjeberg lige inden vi kører ind i Sverige. Man kan kun betale med kort her, så det duer ikke med at bruge de sidste norske kontanter her.  Kørt 259 km.  Høysand  

Lørdag 7-7. Vi kører til Varberg, hvor vi skal med færgen kl. 18.35. Kørt 365 km.