Norge Du kan finde flere ture til Norge på Forsiden

Tur om Lysefjorden 2010

Lysefjorden set fra Preikestolen

Vores tur til Lysefjorden, havde som hovedmål, at vi skulle gå turen ud til Kjeragplatauet. Vi var derude for 10 år siden, og da blev der snevejr da vi var nået frem. Denne gang skulle det ubetinget være i solskinsvejr, hvis turen skulle gennemføres. Vi forsøgte at indrette os efter vejrudsigten, tog således turen i modsat rækkefølge i forhold til planen. Men vi må nok konstatere, at vejrudsigten ikke er til at regne med, ude ved den norske vestkyst. Vi oplevede flere dage hvor vejret var stik modsat af udsigten, og som det vil fremgå af beretningen, endte det med at vi måtte opgive Kjeragplatauet. Det var ærgerligt, men vi nåede alt det øvrige vi havde på planen.

Ruten: Frederikshavn - Göteborg - Drammen - Røldal - Haugesund - Jørpeland - Tjørhom - Evje - Seljord - Sarpsborg - Varberg - Grenå.

Lørdag 26-6. Kungälv Camping. Vi kører til Frederikshavn, hvor vi skal med færgen til Göteborg kl. 14. Som sædvanlig stiler vi efter at holde en spisepause i Sæby, så vi på den måde, har lidt ekstra tid at løbe på. Klokken bliver ca. 18 da vi når frem til campingpladsen i Kungälv. Der er ingen i receptionen efter kl. 12 i dag. De hviler vist ud efter midsommerfesten fredag, som blev holdt på den plads ved lystbådehavnen, der ellers også bliver brugt til sommercamping. Vi kan derfor heller ikke i år komme ind på den plads. 245 km.

Søndag 27-6. Oslofjorden. Vi Fortsætter til Solbergastøa Camping. Straks vi er kørt gennem Oslofjordtunnelen, kører vi 10 km sydpå langs fjorden. Vi får placeret campingvognen med panoramaudsigt over Oslofjorden. Den største del af pladsen er fyldt op med fastliggere, men der er dog et mindre område som er beregnet for turister. 265 km.

Mandag 28-6. Røldal Camping. Vi kører til Drammen og finder E 134, den følger vi hele dagen til vi ankommer til Røldal Hyttegrend og Camping. Vi havde forventet at passere Haukelifjeldet i en tunnel, men da vi kommer dertil er der et arbejde i gang i den. Lastbiler og busser bliver holdt tilbage en halv time ad gangen, men personbiler og så lige os med en campingvogn, bliver sendt over den gamle fjeldvej. Det gik da også, men heldigt at vi ikke skulle møde lastbiler og busser på den tur. Campingpladsen ligger fint i udkanten af Røldal, med udsigter til fjeldene og E 134 der går højt over pladsen.  256 km.

Tirsdag 29-6. Røldalsveien. Vi tager en ekstra dag i Røldal, og kører en tur ind over et øde og vildt fjeldterræn, på vej 520 mod Sauda. Allerede efter få km, bliver der flotte udsigter tilbage mod Røldal og Røldalsvatnet. Vi vender om lidt efter Honganvik, hvor der er en rasteplads med fantastisk udsigt over Saudafjorden. Det er et oplagt sted til spisepausen, inden vi kører turen tilbage over det vildsomme landskab.  127 km.

Udsigt over Røldalsvatnet mod Røldal

Det vilde landskab omkring RV 520

Onsdag 30-6. Langfoss og Haugesund. Vi fortsætter turen ad E134. Da vi kommer til at køre langs Åkrafjorden, må vi standse op ved et fantastisk sceneri. Den 612 m høje Langfoss. Den skulle være kåret til en af de 10 vakreste fossefald i verden. Nu har vi ikke set alle de 10 andre, så vi ved ikke om det passer, men det er i hvert fald en fin oplevelse, at stå og betragte denne her. Vi kører til Haugesund og indlogerer os på Haraldshaugen Camping. Her kommer vi til at ligge med udsigt ud over havet og klippeskærene.  136 km.

Der måtte to billeder til,

for at få hele Langfossen med

Torsdag 1-7. Karmøy.  Vejret ser ud til at være fint, det bliver brugt til en tur rundt på Karmøy, halvøen syd for Haugesund. I udkanten af byen kører vi over Karmsundbroen, og gør holdt lige efter, så vi kan gå en tur ud på broen.  Broen har en gennemsejlingshøjde på 50 m, og det giver gode udsigter over  Karmsund, der er stærkt befærdet af skibstrafikken. Vi  fortsætter sydpå ad riksvej 47 til Sandahåland Camping. Vi havde overvejet at ligge på den plads på grund af udsigten. Der er virkelig vid udsigt over havet fra pladsen, men til gengæld ligger den meget øde, så det er vist meget godt at vi ligger i Haugesund. Her er der mange muligheder for gåture fra pladsen.  Vi fortsætter til Skudeneshavn helt nede i bunden af Karmøy. Vi finder en plads at parkere på nede på havnen, og finder møblerne frem så vi kan tage en spisepause ved kajkanten i det fine vejr.  90 km.

Fredag 2-7. Jørpeland. Vi forlader Haugesund igen, og kører tilbage ad den vej vi kom.  Da vi når til rv 46, drejer vi mod færgestedet Ropeid. Færgen er lige sejlet, men vi har jo tid til at vente på at den kommer igen. Sejlturen har vel kun taget 10 min da vi kører i land i byen Sand. Herfra kører vi sydpå ad rv 13, og det varer ikke længe inden vi holder i Nesvik, det næste færgested, hvor færgen fører os over til Hjelmeland. Der er en del fine udsigter undervejs, ad rv 13, hvor det også er muligt at holde rast. Ca. 3 km før vi når til Jørpeland, kører vi ind på Solvik Camping. Her kommer vi til at ligge med den fineste udsigt, over Idselfjorden med Stavanger i baggrunden.  177 km.

Udsigten er ganske fin......

.......oppe fra Preikestolen

Lørdag 3-7. Preikestolen. Vejrudsigten siger sol og ingen regn, så det må lige være dagen hvor vi skal ud til Preikestolen. Vi kører de 13 km ud til p. pladsen ved Preikestolshytta, og begynder gåturen derud. Vi har vel næsten gået en time, da det begynder at regne. Vi har regntøj med, men det hjælper jo ikke på, at sigtbarheden bliver dårlig. Efter 1 t og 45 min når vi frem til Preikestolen, som er et platau på ca. 25x25 m. Fra kanten er der 604 m lodret ned til Lysefjorden. Det er en ganske særlig oplevelse, at kigge ud over kanten. Bilfærgen nede på fjorden, ser ikke ud af meget fra denne vinkel. Det er en stor oplevelse at være på Preikestolen, men gåturen derud er der ikke meget ved. Der er ikke meget at se undervejs, men til gengæld skal man se efter, hvor man sætter sine fødder. Der er lavet nogle træbroer over nogle våde områder, men ellers går man hele tiden på store sten. Specielt når de er våde skal man lige koncentrere sig lidt, for ikke at glide på dem. Turen er på ca. 3,5 km og har en højdeforskel på 350 m. Kørt 26 km.

Søndag 4-7. Uburen. Dagens tur går op på fjeldet Uburen. Vi kører i retning af færgestedet Oanes, men kører over Lysefjordsbroen. Vi følger vejen mod Øvre Espedal, men lige inden vi når Rossavik, kommer vi til et vejskilt der viser til natursti og parkeringsplads, hvor gåturen begynder. Stien op gennem skoven er noget stejl, men efter en god halv time, begynder vi at få gode udsigter over Høgsfjorden og til Frafjorden længere mod syd. Vi fortsætter og får mere og mere udsyn over Høgsfjorden. Til sidst når vi efter 1 time og 15 min. toppen. Her er vi nået om på den anden side, og har fået en panoramaudsigt mod nord. Lige nedenfor kan vi se udmundingen af Lysefjorden, og den bro vi lige er kørt over. Begge færgesteder Oanes og Lauvik på den anden side af Høgsfjorden ses. Længere væk kan vi se Stavanger, og de mange øer i havet i retning mod Karmøy. I går da vi var på Preikestolen, var der en sand folkevandring af mennesker. I dag hvor udsigten er meget flottere, går vi her helt alene. Vi nåede helt tilbage til bilen, inden vi mødte en enlig nordmand, der lige ville nå en fjeldtop mere i dag. På vejen tilbage, tog vi en afstikker ad en smal vej langs Lysefjorden til Fossmark. Vejen ender i Fossmark, og det passer lige med, at man kan se over til Preikestolen. Den kan næsten ikke ses, her fra den modsatte side, og vi er nødt til at bruge kikkerten for at få øje på den. Da vi får øje på den, kan vi tydeligt se, at der er rigtig mange mennesker på klippen i det fine vejr.  Kørt 82 km.

Udsigt fra Uburen, til færgestederne Lauvik og Oanes

.......og til udmundingen af Lysefjorden

Mandag 5-7. Sognesand og Utsiktsveien. Det regner en stor del af dagen, og det ser ikke ud til opklaring, så det bliver ikke til vandring i dag. Det er ikke mange steder man kan køre til Lysefjorden, men et af dem er en fjeldvej til Sognesand. Den prøver vi så, selvom der er rigelig langt at køre. Fra rv 13 ved Tveit, går der en vej tværs over det totalt øde fjeld til Lysefjorden. Det er kun de sidste få km der rigtig er noget ved, her kommer der rigtig fine udsigter over fjorden. Vi ser den faktisk først da vi er på vej tilbage, da det er klaret lidt op. På udturen er det så usigtbart, at vi ikke opdager udsigterne. Den allerflotteste udsigt ser vi ironisk nok, da vi næsten er tilbage i Jørpeland igen. Lige uden for byen går Barkastølveien, også skiltet som utsiksveien fra. Her er der en fantastisk udsigt over Jørpeland og fjorden med alle øerne. Man finder Utsiksveien nede fra byen, ved at følge skiltene mod Leite.  110 km.

Tirsdag 6-7. Sageneset Feriesenter. Det er blevet tid at komme videre, så vi kører til Oanes og tager færgen til Lauvik. Vi kører derefter først ad rv 508, og siden ad rv 45 gennem Dirdalen og siden Øvestebødalen. En strækning med mange flotte landskaber. Vi slutter turen i Tjørhom i Sirdalen på Sageneset Feriesenter. Et sted med mange hytter og tomme fastligger campingvogne. Det er et øde sted, men en billig overnatning. 150 kr koster en overnatning, men det er med bad, strøm og trådløst Internet.   93 km.

Onsdag 7-7. Lysebotn. Vi har sat to dage af i planen til, at det må lykkes at gå ud til Kjeragplatauet i fint vejr. Det skal dog tydeligvis ikke være i dag. Vi kører turen til Lysebotn, for ikke at bruge tid på det, sammen med turen til Kjerag. Der er lidt forandringer ved vejen, i forhold til da vi var der for 10 år siden. Vejen har fået nye solide betonrækværk og der er kommet lys i Lysetunnelen.

Vi har på kortet set en vej fra Lysebotn, langs med fjorden, den troede vi, at vi skulle prøve at køre på. Den var dog spærret, og en anden der gik op i fjeldet, var ikke meget mere fremkommelig, så det var retur til campingpladsen, da vi havde holdt en pause nede på havnen i Lysebotn.  105 km.

Spændende landskaber omkring Lysefjordsvejen

Det inderste af Lysefjorden, selvom det ser mørkt ud.....

Torsdag 8-7. Hornnes Camping. Vi må nu erkende, at vi må opgive at gå ud til Kjerag. Vi har jo prøvet turen i dårligt vejr, og det ser ikke ud til, at det kan blive bedre i dag. Da vi synes at vi har set nok, på de mange store og tomme campingvogne på pladsen, vælger vi at køre videre. Vi skal jo til Seljord, og kunne spare mange km ved at køre ad Suleskarveien over til Setesdalen. Den vej kørte vi for 10 år siden, og selvom det er en spændende vej, er den også for smal efter vores mening, til at køre med campingvogn. Vi kører derfor sydpå ad Sirdalen til Tonstad, hvorfra vi følger rv 42 til Hornnes Camping der ligger lidt syd for Evje i Setesdalen.  Den har lige fået ny toiletbygning, og ligger idyllisk ned til Otra elven.  128 km.

Fredag 9-7. Seljord. Vi fortsætter turen til Seljord Ferieland, der er et stort campingområde i udkanten af byen. Der er plads til mange, men der er også stor søgning til den, på grund af dansebandsfestivalen der foregår i disse dage.  165 km.

Lørdag 10-7. Dansefestival.  Hele dagen går med at være til Dansefestival I Seljord.

Søndag 11-7. Utne Camping. Vi begynder hjemturen og kører til Utne Camping ved Sarpsborg. Pladsen er et stort grønt område, som dog ligger lige op til E6. Der er ganske vist en støjmur, men alligevel er der en del trafikstøj på pladsen.  226 km.

Mandag 12-7. Hjemtur. Vi skal med færgen fra Varberg til Grenå kl. 18.35, så vi har god tid til at komme derned. 381km.