Norge Du kan finde flere ture til Norge på Forsiden

Sognefjorden 2008

Nærøyfjorden set fra Rimstigen

 

Nærøyfjorden -  Aurlandsfjorden

Utladalen - Rondane

 

 

Ruten: Frederikshavn - Göteborg - Kongsberg - Geilo - Hol - Aurland - Gudvangen - Aurland - Lærdal - Fagernes - Otta - Hamar - Kongsvinger - Varberg - Grenå.

 

Lørdag 28-6. Kungälv Sommarcamping

Årets tur til Norge, går igen via Frederikshavn - Göteborg. Vi skal med kl. 14.30, og sørger for at holde spisepause lige inden Frederikshavn. Vi kører fra ved Sæby nord, og hen til et stort tankanlæg. Her kan vi holde med fin udsigt over vandet, og holde øje med færgerne ind til Frederikshavn. Vi kommer i land i Göteborg et andet sted end vi plejer. Vi sejlede med Stena Germanica, og lagde derfor til ved Tysklandskajen. Vi kører de få km. til Kungälv, og overnatter på Sommarcampingen ved lystbådehavnen. Det er let at køre dertil, og en overnatning koster kun 100 s kr. Der er mange gode gåture herfra, ind i den gamle bydel og op til Bohusfæstningen.  Kørt 248 km. 

 

Søndag 29-6. Numedalen - Holman Camping.

Vi fortsætter ad E6 og tanker inden vi kører ind i Norge. Det sidste sted man kan tanke, i den højre side af vejen er i Skee 24 km. før Svinesund. Her på disse kanter er der ikke mange muligheder for et rast. Vi kører ind på den første rasteplads med tankstation ved motorvejen, hvor vi har været før. Der er ikke mange muligheder for at holde med en campingvogn. Denne gang ser vi dog en lille vej, der går fra til højre ved tankanlægget. Her kører vi op, og kan holde der. For at undgå Oslo, kører vi gennem tunnelen ved Drøbak, og via Drammen og Kongsberg ad RV 40 gennem Numedalen. Vi overnatter på Holman Camping, Rollag, der ligger ned til elven. Om aftenen går vi ad en sti fra campingpladsen, et par km. langs elven til en hængebro.  Kørt 387 km. 

 

Mandag 30-6. Riksveg 50 - Vang Camping.

Vi fortsætter mod Geilo og Hol, hvor vi drejer ad RV 50. Ruten går ind over højfjeldet, hvor sneen stadig ligger, med mange fine udsigter undervejs. Den bedste udsigt kommer ved Låvisberget, hvor efter vejen går nedad mod Aurland. Vi finder en plads at holde pause på ved Aurlandsfjorden, med god udsigt mod Flåm. Derefter fortsætter vi lidt endnu til Gudvangen og Vang Camping.  Kørt 238 km.  

  

Naturen langs RV 50 mod Aurland

     Udsigten fra Låvisberget ved RV 50

 

Vang Camping er en lille, men hyggelig og billig plads, med fine udsigter til fjeldene på begge sider. De samme fjelde gør dog, at der hverken er sol om morgenen eller aftenen. Gåture fra pladsen kan kun lade sig gøre i kanten af E16 ind til Gudvangen, der ligger ca. en km. fra pladsen.

 

Tirsdag 1-7. Stalheimskleiva - Fjeldvejen til Vik.

Vi kører den første tur uden campingvogn, i retning mod Voss. Otte km. fra campingpladsen går vejen fra til Stalheimskleiva. En gammel vejstrækning med 13 hårnålesving og stigninger op til 20 %. Vi kører strækningen, men heldigt at de fleste andre bliver på E16. Det er et spændende eksempel på, hvordan det kunne være at køre i Norge før i tiden. En vejtype vi oplevede mange af, på vores første tur til Norge i 1976. Vi mødte 9 turistbusser på den korte strækning.

 

I Vinje drejer vi ind over fjeldvejen til Vik. En flot højfjeldstur gennem noget der ligner et vinterlandskab. På en af søerne er der stadig et tykt lag is og sne. Inden det begynder at gå nedad igen, har vi fantastisk udsigt over Vik og Sognefjorden. Vi stopper ved færgelejet i Vangsnes, hvor vi låner deres bord og bænke, til en pause med udsigt over fjorden. Herefter kører vi samme vej, tilbage til campingpladsen.  Kørt 165 km.

 

Onsdag 2-7. Rimstigen ved Nærøyfjorden.

Vi tager den første vandretur. Først i bil til Gudvangen, og her ad den vestlige fjordbred til Bakka. Efter Bakka kommer der et skilt med "Rimstigen". Ruten er beskrevet til at vare 4 timer og værende en brat sti op ad fjeldsiden. Det er i hvert fald rigtigt, at det går brat opad. Vi opgav at gå det sidste stykke til toppen. Der stod også, at der er panoramaudsigt til Nærøyfjorden. Det er også rigtigt, og det har man på næsten hele turen. Det er derfor ikke nogen katastrofe, at vi ikke nåede toppen. Vi havde rig lejlighed til, at nyde udsigten alligevel.  Kørt 13 km. 

 

Torsdag 3-7. Lunde Camping - Aurlandsfjorden.

Vi flytter 29 km. til Aurland og Lunde Camping. Da vejret er perfekt til gåtur i fjeldet, kører vi ca. 14 km. ad Aurlandsvegen/Snøvegen. Vi parkerer ved et lille skilt hvor der står "Prest". Her fra går vi på en time op til fjeldtoppen Prest 1363 m.o.h. Heroppe er der panoramaudsigt over Aurlandsfjorden. Hvis man ikke orker at gå så langt, kan man få fin udsigt allerede efter 15 minutters gang. På vej tilbage til Aurland, holder vi ind ved den nye udsigtsplatform der er bygget. Der er der også fin udsigt, men det kan slet ikke måle sig med den, vi lige har oplevet oppe på fjeldtoppen. 

 

Aurlandsfjorden set fra udsigtspunktet Prest

 

På Lunde Camping er der masser af sol morgen og aften. Det er muligt at gå ind til byen. En fin tur er at gå til den flotte Turlidsfossen, der er til den modsatte side, i forhold til byen.

 

Fredag 4-7. Aurlandsvegen.

Vi lod benene holde fri i dag, og kørte turen ad Aurlandsvegen til Lærdal og retur. Der er brat opstigning fra Aurland, med mange fine udsigter over fjorden. Vejen går op i 1306 m.o.h, og er blevet udnævnt til Nasjonal Turistveg. Oppe i højden er det meste af landskabet stadig snedækket. En flot tur at køre. Kørt 91 km.

 

Lørdag 5-7. Hovdunga sæter.

Vi er klar til en gåtur igen, og kører langs fjorden i retning mod Flåm. Lige inden vi når E16, drejer vi op af en lille vej til Vikesland. Her parkerer vi og fortsætter til fods op til Hovdunga. Det er en sæter med tre træskure, nogle får og en god udsigt ned over Aurland og fjorden. Det tog en time at gå her op. Turen kan ikke måle sig med de to andre vi har gået, men ellers rimelig alligevel. Vel nede ved bilen igen, kørte vi ad en lille vej, den anden retning ud af byen. Igen med gode udsigter over fjorden. Kørt 27 km.

 

Søndag 6-7. Lærdal Camping og 24,5 km. tunnel.

Vi flytter til Lærdal Camping. Turen går gennem verdens længste tunnel på 24,5 km. Der er lavet et flot lysshow tre steder, så turen ikke bliver for kedelig. Mærkværdigvis koster det ikke noget at køre igennem. Lærdal Camping har en ganske god beliggenhed, men da der er et stort run på pladsen, er der ikke den hygge ved den, som vi kender fra de fleste andre norske pladser.  Kørt 32 km.

 

Naturscenerier langs Aurlandsvegen

 

Mandag 7-7. Utladalen - Vettisfossen

Vi kører til Øvre Årdal og Utladalen, og parkerer hvor bilvejen slutter ved Hjelle. Her fortsætter vi til fods langs med elven Utla. Flere gange over høje broer går det gennem det vilde landskab. I begyndelsen passerer vi de imponerende Hjellefossen og Avdalsfossen. Efter 5 km. ad grusvej, hvor vi går raskt til, kommer vi til Vetti Turistgård. Her kan man vælge en sti til bunden af Vettisfossen, som man kan gå til på 30 min. En anden sti går til toppen på 60 min. Vi mener heldigvis, at et vandfald skal ses fra neden, og vælger den hurtige rute. Nu er det blevet en sti, der er meget mere krævende at gå. 1 time og 45 min. efter vi gik fra bilen, når vi frem til fossen. Vettisfossen er Nordeuropas højeste fos, med et frit fald på 275 m. Det tager næsten lige så lang tid, at gå turen tilbage. Ud over de tre nævnte vandfald, er der flere mindre undervejs. Kørt 106 km.

 

Tirsdag 8-7. Valdresflya - Otta Camping.

Vi flytter til Otta Camping. Ruten følger E16 op over Filefjeld til Fagernes. Her fra går det nordpå ad RV 51 op over Valdresflya. Undervejs har vi udsigt til mange fjeldtoppe, der har en højde omkring de 2300 m. Det er tydeligt, at der er nyfalden sne på toppene. Otta Camping er en god og billig plads. I den ene ende er der fin udsigt over elven. Solen går først ned bag fjeldet kl. 21.15. Der er 1,5 km. ind til Otta by. Kørt 300 km.

 

Onsdag 9-7. Holtjønnpiggen - Dansefestivalen i Sel.

Da det jo er i aften vi skal til Dansefestivalen i Sel, vil vi spare benene i løbet af dagen. Vi kører op på Raphamnsfjellet, og går videre op til Holtjønnpiggen 1123 m.o.h. Otta ligger 288 m.o.h, så efter kun at have kørt 9 km. fra byen, og er gået ca. en halv time, er vi kommet 835 m. højere op. Denne gang lod vi dog bilen gøre det meste arbejde. Vi er højt nok oppe til at have vid udsigt til mange fjeldtoppe.  

 

Torsdag 10-7. Rondane.

Vi havde en god aften i Sel, hvor der kom 6 norske og svenske dansebands og spillede for os, og en masse nordmænd. En musikfestival hvor mange mennesker kommer i god ro og orden, for at danse og høre en masse god livemusik. 

Vi tager en let vandretur, og kører op til Mysuseter og parkerer ved Spranget. Her går vi videre ad grusvej til Rondvassbu. Der er fra starten udsigt til mange fjeldtoppe på ca. 2100 m. På vejen tilbage, kan vi se til Jotunheimen. Kørt 41 km.

 

Fredag 11-7. Morokulien.

Vi begynder på hjemturen, og vil prøve en rute som vi også kørte for 30 år siden. Vi kører fra E6 ved Hamar, og følger RV 24 til Kongsvinger og Morokulien ved grænsen til Sverige. Her overnatter vi på Montebello Camping. Kørt 304 km.

 

Lørdag 12-7. Varberg.

Efter at have passeret grænsen, følger vi vej 177 og derefter 172 til E6 ved Uddevalla. Det er en udmærket vejstrækning med kun lidt trafik. Det giver ca. det samme i kørsel, som hvis man bliver på E6, men man slipper da for vejafgifterne i Norge. Hvis turen skal køres den modsatte vej, drejes fra E6 lige syd for Uddevalla, mod 172 og Bengtfors. Vi holder pause i Billingsfors, hvor vi kan holde helt nede ved sluserne ved Dalslandskanalen. Vi overnatter på havnen i Varberg, så vi er klar ved færgen i morgen, med afgang kl. 8.00. Kørt 370 km.

 

Søndag 13-7. Hjemme igen. 

 

 

Vi har haft mange gode ture til Norge, og denne foregik på den sydlige side af Sognefjorden.

 

Læs også om vores tur på den nordlige side: Jostedalsbræen-Sognefjorden